Aktualitet

Blogger påvirker

Publisert: 27.02.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo aktualitet  

Dette er saken:

Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

 

 

Ressurser:

Bloggerne får oss til å kjøpe mer 

 

Historisk tilbakeblikk:
Fra husmorfilm til blogg  

 

Fakta:
Vi blir påvirket 

 

Forbrukerombudet:
Veiledning om bloggreklame 

 

 

 

Hånd og pengepungGOD BUTIKK? Blogger er for lengst blitt millionbutikk, men forbruket bloggene utløser er ofte lite bærekraftig.    

 

Quiz bannerHva vet du om reglene for reklame på blogg?

Jente som blogger

Rimelig og målrettet markedsføring

– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.

Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.

Vi samarbeider med bloggere på temaer som vi vet de er opptatt av, og på den måten kan vi tilføre bloggeren og følgerne viktige temaer som setter i gang diskusjoner. Da oppnår vi engasjement rundt våre temaer, forteller informasjonssjef i DnB Bank ASA.

Oppgave

Drøft i klassen

  • Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
  • Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
  • Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Har bloggere noen form for makt?  Eventuelt hva slags makt?
  • Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?
Oppgaver

Oppgave