Fagstoff

Plassering og distribusjon

Publisert: 20.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Overnatting

Plassering og distribusjon handler om produktets tilgjengelighet for kunden. Distribusjonen kan skje direkte til kunden eller via reisebyråer og andre samarbeidspartnere. De fleste reiselivsbedrifter benytter en kombinasjon av direkte og indirekte distribusjon.

På cruise med Hurtigruten – transporten er selve produktet.På cruise med Hurtigruten – transporten er selve produktet.
Fotograf: Anders Knudsen
  

 

 

 

Bestilling og betaling på InternettBestilling og betaling på Internett.
Fotograf: Kyrre Lien
 

 

 

 

Nettsiden til Thon Hotels.Nettsiden til Thon Hotels.
Opphavsmann: Thon Hotels
 

Oppgave:
Lokalt reiselivstilbud

Tenk deg at du skal selge et lokalt eller regionalt feriereisemål.

Spørsmål:

  • Hvilke kanaler vil du bruke for å selge og distribuere dette tilbudet?

Begrunn svaret.

Hva menes med plassering og distribusjon?

Konkurransemiddelet som kalles plass (distribusjon) handler om produktets tilgjengelighet for kunden. Innenfor reiseliv har dette noen viktige særtrekk:

  • Produktet kan ikke distribueres til kunden, det er kunden som blir transportert til produktet eller produsenten.
  • Transporten er i noen tilfeller selve produktet, for eksempel en cruisereise eller en tur med Hurtigruten.

Den teknologiske utviklingen har i stor grad påvirket reiselivets plassering og distribusjon. Internett har gjort informasjon om reiselivsprodukter og kjøp lett tilgjengelig. Reisebyråer og andre ledd mellom produsent og konsument er ikke lenger nødvendig.

Reiselivet tilbyr både direkte og indirekte distribusjon av produktene sine.

Direkte distribusjon

Denne formen for distribusjon kjennetegnes ved at produsenten og kunden har direkte kontakt med hverandre. Kunden kan for eksempel ta en telefon direkte til reiselivsprodusenten. I dag er det vanlig å bruke Internett. Her er det mulig med direkte bestilling av pakkereise, fly-, båt-, tog- og bussreise og hotellrom. Man kan også reservere bord på restauranter.

Produktet og prisene kan presenteres på en oversiktlig måte. Selve bestillingen utføres med noen få tastetrykk – praktisk for produsenten, praktisk for kunden. Noen leverandører gir prisavslag til kunder som selv ordner bestilling på denne måten.

Ved direkte distribusjon er det nær kontakt mellom leverandør og kunde, og kunden kan raskt orientere seg om konkurrerende produkter. Direkte distribusjon har hatt stor vekst de seinere åra.

Internett som salgskanal  

Indirekte distribusjon

Denne formen for distribusjon kjennetegnes ved at produsenten markedsfører produktet sitt via ett eller flere mellomledd. I forbindelse med en sydentur opplever vi at turoperatøren kan ha ulike samarbeidspartnere for salg, distribusjon, overnatting, servering, logistikk og transport. Fordi mange av oppgavene ivaretas av andre virksomheter, sier vi at reiselivsprodusenten har indirekte kontakt med kundene.

De fleste reiselivsbedrifter benytter en kombinasjon av direkte og indirekte distribusjon. For eksempel kan flybilletter kjøpes direkte fra flyselskapet eller fra en annen salgskanal. Noen flyselskaper samarbeider med andre ved salg av hotellrom og leiebil.