Fagstoff

Sett pris på produktet

Publisert: 20.03.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Overnatting

Konkurransen er sterk og pris er et vanlig virkemiddel i markedsføringen av reiselivsprodukter. Hvilken pris skal vi sette på vårt reiselivsprodukt? Hvilke hensyn skal vi ta, og hvordan ønsker vi at firmaet vårt og produktene våre skal framstå?

Det kan være svært ulike priser på flyreiser. Hvordan finne det beste tilbudet?Det kan være svært ulike priser på flyreiser. Hvordan finne det beste tilbudet?
Fotograf: Corbis
 

 

Oppgave:
Hvem finner det laveste pristilbudet på disse flyreisene?

 

Oslo – Bergen

Oslo – Stavanger

Oslo – Trondheim

Oslo – Tromsø

Mitt hjemsted – Oslo

 

På hvilket nettsted fant du lavest pris?

 

Beskriv kjennetegn på tilbudene, blant annet:

  • transportmiddel
  • reisetid
  • servicenivå

 

Familier kan få rabatter på reiser og hotelloppholdFamilier kan få rabatter på reiser og hotellopphold.
Fotograf: Corbis
 

 

 

 

Oppgave:
Finn tilbud med varierende pris på

  • pakkereiser
  • hotellopphold

Pris som konkurransemiddel

Innenfor reiseliv er det sterk konkurranse, og pris er et vanlig virkemiddel i markedsføringen. Mest synlig er billigsalg av restplasser på sydenturer, lavpris på fly og billige ferjereiser til Danmark.

Stadig ser vi kampanjer som framhever pris. Internett flommer over av reklame for lavpristilbud. Her er noen eksempler:

  • «Vinterens restplasser – vær rask, førstemann til mølla.»
  • «Her finner du våre billige reiser.»
  • «Vi gjentar: Det renner over med restplasser på Finn.no. Se selv!»
  • «Alle restplasser på ett sted.»
  • «Her finner du de billigste restplassene og siste minutt-reisene på fly, hotell og pakkereiser.»
  • «Se billigste flybilletter på ett søk. Spar penger – bestill online nå!»

Noen ganger lokkes det med priser som ligger langt under det vi til slutt må betale for reisen. Tilbud om lavprisreiser med fly kan oppgi pris uten bagasje, setereservering og avgifter. Hvis du er så uheldig å taste navnet feil, kan det koste mange hundre kroner å korrigere navnet. Den endelige prisen – sluttprisen – kan i mange tilfeller bli vesentlig høyere enn utropsprisen.

Prisen vi setter på produktet vårt, viser hvordan vi ønsker at vårt firma og produkt skal framstå. Ønsker vi å bli oppfattet som et høy- eller lavprisfirma? Hva foretrekker våre utvalgte kunder?

Varierende priser

De fleste reiselivsproduktene er sesongbetont, og prisene følger etterspørselen. Når etterspørselen er stor, er prisen høyest. Når etterspørselen er liten, er prisene lavest.

  • Sydenreiser er dyrest i jule- og påskeferien og i skoleferiene sommer og høst. Samme pakkereise kan være betydelig dyrere i høysesongen.
  • Det lønner seg å kjøpe flere tjenester samtidig, for eksempel flyreise + hotell + leiebil.
  • Familier som reiser samlet, kan få rabatt, eventuelt kan barn under en viss alder få reise gratis.
  • Populære hotell for yrkesreisende har lavpris i helgene.
  • Prisen på et ledig hotellrom synker utover kvelden.

Vi søkte på en tilfeldig pakkereise til Hellas. Vi fant at en billett med avreise 3. juli hadde dobbelt så høy pris som ein billett med avreise 1. mai.

Fastsetting av pris

Pris er det eneste konkurransemiddelet som skaper inntekter – de øvrige fører til kostnader. For å overleve må inntektene være høyere enn kostnadene, og derfor er fastsetting av pris viktig. Vi bør ta spesielt hensyn til følgende forhold:

  • Hvilken målgruppe har produktet, og hvilken pris tror vi
    kundene er villige til å betale? Dette kalles markedspris
    eller markedsbasert prissetting.
  • Hvilken pris må vi ta for å dekke kostnadene våre og i
    tillegg få en brukbar fortjeneste? Dette kalles
    kostnadsbasert prissetting
    .

Kundene vurderer prisen ut fra den verdien de tillegger produktet. En «riktig pris» er det kundene er villige til å betale for et produkt på et gitt tidspunkt og et gitt sted. Dette er igjen avhengig av hva konkurrentene tar for et tilsvarende produkt. Hvis vi setter prisen høyere enn konkurrentene, må vi overbevise kundene om at produktet vårt er verdt en høyere pris.

Flyselskaper som selger til lavpris, har som regel lavere kostnader enn tradisjonelle flyselskap. Ved årsskiftet 2012–2013 hadde SAS en kilometerkostnad på vel 60 øre per passasjer, mens Norwegian hadde en kostnad på 44 øre per passasjer. Det gjør det vanskelig for SAS å konkurrere på pris.