Fagstoff

Samarbeidsformer

Publisert: 13.02.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Lokalmat

Det finnes mange ulike samarbeidsformer mellom service- og varehandelsbedrifter. Kjededrift er vanlig både i dagligvarehandelen og faghandelen.

Kjededrift er vanlig i dagligvarebransjen, for eksempel RimiKjededrift er vanlig i dagligvarebransjen, for eksempel Rimi.
Fotograf: Frode Hansen
 

G-sport – en stor kjede innenfor faghandelG-sport – en stor kjede innenfor faghandelen.
Fotograf: Knut Falch
 

7-eleven drives på franchise-basis. Det gjør også Dolly Dimple.7-eleven drives på franchise-basis. Det gjør også Dolly Dimple's.
Fotograf: Carl Martin Nordby
 

Hvilke samarbeidsformer finnes?

Ulike samarbeidsformer er blant annet frivillige kjeder, franchising, filialsamarbeid og (ad hoc)Ad hoc – for anledningen, i dette bestemte øyemed. allianser.

Kjededriften er mest gjennomført i dagligvarebransjen, for eksempel Rimi, Rema 1000 og COOP (Forbrukersamvirkets ulike kjeder).

Blant de store kjedene innenfor faghandelen har vi for eksempel Libris, G-sport og Jernia. 7-eleven og Body Shop er eksempler på utenlandskeide detaljhandelskonsepter som drives på franchise-basis i Norge.

Kjeder kan være former av samarbeid mellom selvstendige forretninger (frivillige kjeder), av filialforetak/filialkjeder (heleide butikker) eller franchising.

  • Filialforetak: gruppe av detaljhandelsbedrifter som har samme eier og er underlagt en sentral ledelse.
  • Frivillige kjeder: samarbeidsgrupper av detaljister og grossister der målet er å effektivisere distribusjon, innkjøp og markedsføring.
  • Franchising: lisenssystem der eieren av et produkt eller en metode (gjerne med et eget varemerke og felles markedsføring) distribuerer dette gjennom selvstendige forhandlere.
  • Forbrukersamvirke: forbrukereid organisasjon med det idealistiske mål å ivareta forbrukernes interesser.

 

Oppgaver

  1. Lag en liste over alle kjedebutikkene i ditt lokalmiljø. Hvilke bransjer dominerer?
  2. Gå sammen to og to og list opp så mange kjedebutikker som dere kan komme på. Dere får ti minutter til disposisjon.

Gå sammen i grupper på tre, velg ut én kjede fra listen over og lag en kort presentasjon av denne kjeden.

 

You are missing some Flash content that should appear here! Perhaps your browser cannot display it, or maybe it did not initialise correctly. Download player

Leverandør: Amendor AS
 



Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Aktuelt stoff for