Fagstoff

Transport av tømmer, trevirke og flis

Publisert: 06.02.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Nattkjøring

Her skal vi lære om påbygg som brukes i transport av tømmer, trevirke og flis.

Tømmerbil.Tømmerbil.
Fotograf: Per Haukeberg
 

Tømmerkran.Tømmerkran.
Fotograf: Volvo Trucks Corporation
 

Tømmerbil med tilhenger.Tømmerbil med tilhenger.
Fotograf: Volvo Trucks Corporation
 

I hele landet transporterer man tømmer på kjøretøy som er spesielt innrettet for slik transport. Dette er en krevende transport for både fører og materiell, og det er derfor det tyngste materiellet som brukes. Det tillates en totallengde på 22 meter for vogntog som er spesielt innrettet for tømmertransport. Dette ble gjennomført som et tiltak mot velteulykkene som tømmertransporten var en del av. Da lengden ble økt til 22 meter, ville lastehøyden samtidig gå ned. Bilene er tre- eller fireakslet (enten 6 x 2, 6 x 4 eller 8 x 4) som gjerne er tandemtrekkere. 

Bakerst på bilen sitter det en tømmerkran, som er lukket for å gi føreren et bedre arbeidsmiljø. Kranen drives av bilens motor via et kraftuttak og kan settes av om det er ønskelig.

Tilhengeren er vanligvis en fireakslet slepevogn som kan laste to tømmerlengder etter hverandre.

Saget og høvlet tre blir buntet sammen på sagbruket før forsendelsen, og en slik bunt blir kalt en pakke. Saget og høvlet virke skal transporteres på biler med midtstaker – staker som sitter midt i planet, og som lasten blir sikret mot.

Flis brukes til flere ting, som oppvarming eller sponplater. Flisa transporteres på vogntog som kan laste store volum opp mot 120 kubikkmeter. Påbyggene har normalt tipp, taket kan legges inn til siden ved hjelp av hydraulikk, og hele siden kan åpnes.

 

FlisbilFlisbil.
Opphavsmann: Amendor AS