Aktualitet

Ingen reklame for usunn mat

Publisert: 17.01.2013, Oppdatert: 08.08.2014
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo aktualitet  

Markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge kan bli forbudt.

 

 

 

 

 

 

Portrett av Jonas Gahr StøreTAR ANSVAR: Helseminister Jonas Gahr Støre mener helsemyndighetene har et ansvar for å beskytte folk mot farlige stoffer.   

 

 

 

Gutt drikker brus av pappbegerBRUSTOPPEN: Nordmenn er storforbrukere av brus. Ifølge tall fra Helsedirektoratet (2011) får hver nordmann i snitt i seg 6,5 kilo sukker i året fra brusdrikking.    

 

 

Sukker med graferINTERAKTIV GRAFIKK: Matvareprisene gikk ned med 1 prosent fra desember 2011 til desember 2012. Prisen på sukker gikk mest ned.  

Matematikkoppgave

Med utgangspunkt i grafikken om prisen på sukker skal du selv lage 3 oppgaver til en medelev for å sjekke om

 

  • eleven kan tolke, bearbeide og vurdere den grafiske fremstillingen
  • eleven kan regne med prosent, prosentfaktor og vekstfaktor

 

 

 

quizknappHva vet du om sukker?


KAN BLI FORBUDT: Hvis Helsedirektoratet får det som de vil, kan  reklamefilmer som denne bli forbudt.

Bekymret

Helsemyndighetene er bekymret for barn og unges helse. Hver femte åtteåring er overvektig eller lider av fedme, og barn har hatt en jevn vektøkning de siste 30 årene.

Nå foreslår helsemyndighetene at det bør bli forbudt å markedsføre usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.

Godteri-, brus- og hurtigmatselskaper liker forslaget svært dårlig. De mener selvregulering fungerer godt nok, og at et forbud vil være konkurransevridende, en urimelig inngripen og umulig å håndheve.

– Virkelighetsfjernt

Flere kjente merkenavn har forsøkt å få Helsedepartementet til å skrinlegge planene. McDonald's Norge mener departementet bruker virkelighetsfjerne og upassende metoder for å fastslå hva slags mat og drikke som skal omfattes.

Sjokoladeprodusenten Mars viser til at bransjen selv har sluttet opp om markedsføringsløfter i en rekke land. Coca-Cola tar til ordet for et samarbeid mellom bransjen og myndighetene for å styrke selvreguleringsordningen.

– Vår bransje bør i større grad ses som en del av løsningen, heller enn som kjernen av problemet, skriver Coca-Cola Enterprises Norge.

Omfavnes av Helse-Norge

Forslaget får samtidig en varm mottakelse i Helse-Norge, og støttest av en rekke etater og organisasjoner.

– Livsstilssykdommer blir et større og større problem, utviklingen går i gal retning. Det er viktig å etablere gode vaner fra man er ung, og vi mener det kan være et viktig virkemiddel å hindre at barn og unge utsettes for reklame, sier president Hege Gjessing i Legeforeningen til NTB.

 

 

Oppgave 1

Drøft i klassen

Godteri-, brus- og hurtigmatselskaper liker forslaget svært dårlig. De mener selvregulering fungerer godt nok, og at et forbud vil være konkurransevridende.

 

  • Synes du forbudet mot reklame av usunn mat er en god idé?
  • Hva betyr selvregulerende?
  • Hva tror du selskapene mener når de sier at et slikt forbud vil være konkurransevridende?   
  • Hvilke lover og paragrafer regulerer disse problemstillingene?
  • Hvordan kan selskaper vise at de tar samfunnsansvar og sosialt ansvar i denne sammenheng?
  • Hva er i så fall motivasjonen til å ta slikt ansvar?

 

Oppgave 2

Lag en kampanje

Lag en tenkt kampanje for et selskap som vil bli omfattet av disse reguleringene. Kampanjen bør vise at de tar sosialt ansvar og samfunnsansvar og vrir problemstillingene til noe positivt.
Relatert innhold

Generelt