Aktualitet

Språkåret 2013

Publisert: 09.01.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

logo aktualitet  

Språkåret 2013

  • Språklig mangfold
  • Ivar Aasen ble født for 200 år siden
  • Det Norske Teatret er 100 år

 

 

 

Portrett av prosjektlederen for Språkåret 2013 Inger Johanne Sæterbakk.ØNSKER TIPS: Inger Johanne Sæterbakk (30) er prosjektleder for Språkåret 2013, og hun tar gjerne imot tips om arrangementer fra hele landet.  

 

 

 

Portrett av Øystein PettersenIKKE PØLSEVEV: Nå lover Øystein Pettersen å snakke enda bredere.   

Øystein «Pølsa» Pettersen hylles av språkforskere. Her kan du lese hvorfor. 

 


 

 

 

 

Skule skrevet med magnetbokstaverKLIKK PÅ BILDET FOR INTERAKTIV GRAFIKK: Omtrent 14% av alle nordmenn skriver nynorsk. I skolen blir språket stadig mindre brukt.         

 

 

Illustrasjon av Ivar ÅsenNYNORSK KJENDIS: 96 prosent av det norske folk vet hvem Ivar Aasen er.    

Ivar Aasen holder stand hos folket

MMI har undersøkt statusen for nynorskens far hos det norske folk.

96 prosent av de spurte svarte at de kjenner til språkforskeren. 56 prosent har et godt inntrykk av ham, mens 7 prosent svarte at de ikke liker Ivar Aasen. Den selvlærte språkforskeren Ivar Aasen ga ut «Det norske Folkesprogs Grammatik» i 1848, og fulgte opp med en rekke ordbøker og lesebøker fram til 1870-tallet.

 

 

 

 

 

 

Portrett av Jon FosseJON FOSSE: Forfatter og dramatiker Jon Fosse har skrevet prologen som ble framført under åpningen av Språkåret 2013.  

 

 

quizknappSpråkåret 2013

Kulturminister Hadia Tajik åpner Språkåret 2013ÅPNER SPRÅKFESTEN: Kulturminister Hadia Tajik åpner Språkåret 2013 og understreker at det er viktig å snakke så folk forstår.     

Språkfest i nynorske fotspor

I Språkåret 2013 legger Ivar Aasen ut på norgesturné og dukker opp gratis på mobilen. En hundreåring i hovedstaden får også preget feiringen.

– Gjennom et helt år skal vi feire språk, diskutere språk og lære mer om den unike språksituasjonen her i landet, både nasjonalt og lokalt, sier prosjektleder i Språkåret 2013, Inger Johanne Sæterbakk.
Les mer. 

 

Oppgave 1

Delta i stor konkurranse: Språk i ditt liv

Bokstavklosser  

Nasjonalbiblioteket vil vite mer om hvilke språk og dialekter norske skoleelever møter i hverdagen, og inviterer til språkkonkurranse.


– Gjennom konkurransen ønsker Nasjonalbiblioteket å dokumentere det språklige mangfoldet blant barn og unge i Norge i dag, sier nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein.

Elevene skal dokumentere de ulike språkene og dialektene de møter i hverdagen. Med «språk» menes alt fra norsk, samisk, tegnspråk og urdu til språkformer som ungdomsspråk, politikerspråk, språk i musikk – eller kroppsspråk. Det er opp til elevene hva de definerer som språk. Bidragene kan leveres i ulike formater, som tegning, collage, bilde, film, digital fortelling eller lydopptak.

Elevene på videregående trinn kan velge mellom eller kombinere følgende oppgaver:

  • Finn forskjellige dialekter og/eller språk som du møter i hverdagen din, i familie, nærmiljø osv.
  • Dokumentér 24 timer i ditt liv: Hvilke språk møter du, og i hvilken sammenheng?
  • Finn ulike språk hjemme hos deg selv – på produkter, i bøker, filmer, musikk, m.m.
  • Dokumentér språk i ungdomsmiljøer. Hvilke ord bruker du eller vennene dine nå – og hvilke ord brukte dere for et år siden? Kan du sammenligne med slanguttrykk fra dine foreldre eller andre?
  • Hvor bruker du skriftspråket? På skolen, på Facebook, mobilen, m.m.? Hvilke ord bruker du bare i skrift, og hvilke bare muntlig?

Fristen for å sende inn bidrag til konkurransen er 8. mars, og vinnerne blir kåret i april. Konkurransen er et samarbeid mellom Nasjonalbiblioteket, Språkåret 2013 og de nasjonale sentrene for flerkulturell opplæring, fremmedspråk, matematikk, nynorsk og samisk.

 

Mer informasjon om konkurransen finner du her.

 

Oppgave 2

Tolk en tekst

Skodespelar Gjertrud Jynge    

Til Det Norske Teatrets 100-årsfeiring har Jon Fosse skrevet en prolog som ble framført for første gang på Kilden teater- og konserthus i Kristiansand 2. januar 2013, av skuespilleren Gjertrud Jynge. Les prologen her.


Teksten handler om virkeligheten, men Fosse uttrykker seg på en poetisk måte, ved hjelp av bilder, eksempler og et rytmisk, høytidspreget språk.

 

  1. Hva er en prolog? Slå opp i bokmåls- eller nynorsk-ordboka på nett.
  2. Hvem er Jon Fosse, og hvor i Norge kommer han fra?
  3. Hvorfor er språket viktig for oss mennesker, ifølge Fosse? Hva gjør det for oss?
  4. Hva sier Fosse om arbeidet til Ivar Aasen?
  5. Hvorfor har Det Norske Teatret vært viktig Fosses utvikling til forfatter?
  6. Hvordan karakteriserer Fosse det nynorske skriftspråket? Hva mener han er typisk for det?
  7. Velg et avsnitt, et uttrykk eller språklig bilde fra diktet som du liker særlig godt, og lag en plakat der du kombinerer teksten med bilder eller illustrasjoner og passende grafiske virkemidler. Jobb gjerne sammen med en klassekamerat om oppgaven.
  8. Velg et avsnitt, et uttrykk eller språklig bilde fra diktet som du liker særlig godt. Framfør det for klassen og kommenter det.