Fagstoff

Trend: Kundekrav og helseinteresse

Publisert: 18.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Korhani Home

Stadig høyere levestandard og økt interesse for helse og sunn livsstil fører til nye krav fra kundene.

Hvilke krav stiller du til standarden på din første bolig? Må du ha eget bad? Må badet ha varmekabler og flislagt golv?Hvilke krav stiller du til standarden på din første bolig? Må du ha eget bad? Må badet ha varmekabler og flislagt golv? Må badet være moderne og ha trendy design? Hvilke krav tror du dine besteforeldre hadde til sin første bolig? De samme som du?
Fotograf: Signe Dons
   

 

 

Skyr müsli med jordbær – nøkkelhullsmerket. Velger du selv varer med nøkkelhullsmerke?Skyr müsli med jordbær – nøkkelhullsmerket. Velger du selv varer med nøkkelhullsmerke?
Fotograf: Jon Hauge
 

Kundene stiller høye krav 

I dag er levestandarden i Norge høy, og kundene forventer at den vil fortsette å øke. Derfor etterspør kunder stadig bedre og mer komplette produkter.

Vi nordmenn pusser for eksempel opp hjemmene våre, vi bygger hytter med alle bekvemmeligheter, og vi reiser på lange og dyre opplevelsesturer i feriene. Dette resulterer i at de bedriftene som leverer denne typen produkter, stadig må videreutvikle dem for å dekke behovet i markedet.

Helse og sunn livsstil

En sunn livsstil og en god helse har stor verdi og er i dag noe de fleste betrakter som både viktig og riktig. Man er ikke helt vellykket hvis man ikke springer maraton, går eller sykler Birken – eller i det minste tilbringer tre–fire kvelder i uka på et treningsstudio eller i lysløypa.

Riktig mat er også viktig. Den gamle husmannskosten er igjen blitt «in». Trenden nå er at maten skal være «kortreist» og laget fra bunnen av. Hvis produktet i tillegg signaliserer sunnhet, trening og helse, er dette positive signalverdier, og det vet vi er viktig for mange forbrukere.

Leverandørene av helse og sunn mat benytter seg naturlig nok av denne trenden. Vi finner for eksempel spa-hoteller, treningssentre med utallige treningsvarianter, trenings- og helsetips i både ukeblad og aviser, barnevogner egnet for løping, nøkkelhullsmerkede matvarer og trenings-apper til iPhone. Utvalget er stort – og det vokser stadig.