Fagstoff

Trend: Service

Publisert: 18.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Korhani Home

God service blir stadig viktigere. Når konkurransen i markedet er hard, kan service være det konkurransemiddelet som er mest effektivt.

 God service er viktig for alle kunderGod service er viktig for alle kunder. 

 

 

Tenk etter

Vil du foretrekke å være kunde et sted hvor de ansatte kan faget sitt og er serviceinnstilte, eller vil du være kunde et sted hvor de ansatte kan faget sitt, men bare er sånn passe serviceinnstilte?

Personalet utgjør en meget viktig del av det kundene oppfatter som service. Selvsagt må rammene for god service være til stede (som for eksempel feilfrie produkter, sikre leveranser og så videre), men det som trolig er viktigst for servicenivået, er at en dyktig og serviceinnstilt kundebehandler stiller opp for kunden.

Den servicen som personalet i en bedrift yter overfor kundene, er vanskelig for andre bedrifter å kopiere. God service vil derfor være et svært viktig konkurransefortrinn i kampen om kundene.

Et eksempel på dette finner vi for eksempel i butikkjeden Dressmann. Den markedsfører seg som «best på service». Mange bedrifter har svært tilfredse kunder, og mye av dette skyldes nok også evnen til å yte service.

Her kan du se resultatet av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, og her måler man nettopp kunders tilfredshet.

Relatert innhold

Generelt