Fagstoff

Videobasert salgsopplæring - Den kunnskapsrike selgeren

Publisert: 12.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Blomsterselger

«Til bykjøring vil jeg anbefale denne scooteren. Den har stor lagringsplass, store hjul som gjør det behagelig å kjøre, og en totaktsmotor som er tilnærmet vedlikeholdsfri. Scooteren er markedsleder, og det er denne det selges absolutt mest av for tiden.» Slik viser selgeren produktkunnskapene sine og oppnår dermed tillit hos kunden. Vi kan tilby fire undervisningsopplegg der videoeksempler står sentralt. Dette videoknippet handler om betydningen av produkt-, bransje- og forbrukerkunnskaper hos selgeren.

Ressursknipper om kjøp og salg

Fire knipper med undervisningsressurser ligger under de respektive kompetansemålene på Vg1 og Vg2. Ressursene kan selvfølgelig benyttes på tvers av trinn og programområder. Hvert knippe tar for seg et sentralt tema fra læreplanen og består av filmer, oppgaver og klasseromsaktiviteter.

Følgende fire kompetansemål blir behandlet:

Produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap

Dette videoknippet handler om betydningen av selgers kunnskaper for å oppnå tillit hos kunden. Her får vi først en introduksjon til temaet i form av et kort videoforedrag  på cirka fem minutter. Betydningen av en selgers produkt-, bransje- og forbrukerkunnskap gjennomgås og forklares. Eksemplene knyttes opp mot forskjeller mellom bedriftsmarkedet og forbrukermarkedet.

I et videocase får vi være vitne til en iscenesatt salgssamtale. Har selgeren tilstrekkelig med kunnskaper? Hvordan får selgeren benyttet kunnskapene sine til å skape tillit hos kunden? Hvordan bruker selgeren kunnskapene sine til å oppnå et vellykket salg?

Klasseromsaktiviteter

Elevene får også prøve seg: Tilleggsressursene presenterer aktiviteter som kan brukes i klasserommet, der elevene gjennom rollespill og kreative oppgaver tilegner seg lærestoffet. Her er det også plass for evaluering og refleksjon.

Ressursknippet inneholder også forslag til prosjektoppgaver og en interaktiv test der elevene kan vise hva de har lært.

 

Høy teknisk og pedagogisk kvalitet

Det er Mediesenteret ved Høgskolen i Bergen som produserer læringsressursene i samarbeid med Hans Michael Wade, som er lærer ved Bjørgvin videregående skole.

«Vi trenger materiale som kan supplere det tekstbaserte stoffet», sier han og er glad for å kunne sette undervisningsideer ut i livet sammen med profesjonelle videoprodusenter. Til lærerveiledningene har han plukket sine beste opplegg for klasseromsaktiviteter.

Oppgaver

Dekker delvis