Oppgave

Rutinebeskrivelse

Publisert: 12.12.2012, Oppdatert: 17.12.2015
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kvinne med pc

Hensikten med denne oppgaven er at du skal få øve på å skrive rutinebeskrivelser. Oppgaven bør gjøres som gruppearbeid.

Anta at du arbeider som IKT-servicemedarbeider i en middels stor virksomhet. Virksomheten har ganske mange ansatte og bruker også en del vikarer i ferier og ved sykemeldinger. Når en ny person blir ansatt, må vedkommende få en brukerkonto i nettverket. For å unngå at denne prosedyren blir tilfeldig, skal du lage en rutine for hvordan dette skal håndteres.

Du må tenke gjennom hvilke personer som må involveres, hvilke standarder som skal følges, hvilken informasjon som må samles inn, hvilken informasjon som må gis ut, hvordan informasjonen skal gis, og så videre.

Her er noen forslag til hva du kan vurdere:

  • Hvem er ansvarlig for å gi beskjed om når en ny bruker skal opprettes?
  • Hvem bestemmer hvilke tilganger brukeren skal ha?
  • Hva skal standarden for brukernavn og passord være?
  • Hva skal standarden for e-postadresse være?
  • Skal brukeren ha et eget dataområde på serveren?
  • Hvem er ansvarlig for å informere brukeren om hvordan han logger seg på?
  • Hvem er ansvarlig for at en brukerkonto blir slettet eller deaktivert når en person slutter?
  • Hva skal skje med data som ligger på personlig dataområde eller e-post som ligger igjen etter en bruker som slutter?

Listen er ikke komplett, men er ment å gi en idé om hva slags informasjon du kan ta med i rutinen.

Merk at det ikke er meningen at du skal skrive noen steg-for-steg-beskrivelser som viser hvordan man oppretter brukere, e-postkontoer eller lignende i denne oppgaven.