Fagstoff

Svinn hos leverandører

Publisert: 26.11.2012, Oppdatert: 08.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Politibil

Det er viktig å velge riktig leverandør. Riktig leverandør betyr at butikken får rett vare til rett sted til rett pris.

Asko er et eksempel på en grossist/leverandør av matvarer til supermarkeder over hele Norge.Asko er et eksempel på en grossist/leverandør av matvarer til supermarkeder over hele Norge.
Fotograf: Jon Hauge
 

det finnes mange ulike tilbydere av tv-innhold på markedet. Get-TV er en leverandør av kabel-tv som henvender seg direkte til foDet finnes mange ulike tilbydere av tv-innhold på markedet. Get-TV er en leverandør av kabel-tv som henvender seg direkte til forbrukerne.
Fotograf: Rolf Øhman

Med leverandør mener vi en person eller en bedrift som leverer en vare. Ofte er det slik at leverandøren leverer varer til en detaljhandel, som igjen selger til sluttkunden. I andre tilfeller – som med strøm eller kabel-tv – kan det være at leverandøren leverer direkte til forbrukeren.

Leverandørene kan gjøre feil som gir svinn på flere ulike måter. Her er noen av dem:

  • sende faktura med feil pris eller mengde
  • levere en annen varetype enn den som er bestilt
  • levere varer som ikke stemmer med bestillingen, både i mengde og kvalitet
  • levere varer som er gått ut på dato, eller i ferd med å gå ut på dato
  • bruke uærlige sjåfører som stjeler varer på kjørerutene

Bedriftene bør derfor sette i gang tiltak mot sine leverandører for å forebygge svinn. Aktuelle tiltak som bedrifter kan gjøre, er

  • å sjekke leverandørens referanse, dvs. høre med andre kunder om de er fornøyde før man velger leverandør
  • sjekke på nettsider om leverandøren har etiske retningslinjer, eller spørre om de har det