Fagstoff

Svinn ved bestilling

Publisert: 26.11.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Politibil

Allerede ved bestilling av varer kan vi legge grunnlaget for å unngå svinn. Det er for eksempel viktig å bestille riktig antall. Store bestillinger kan gi store lagre, og det er ofte slik at store lagre er vanskeligere å ha full kontroll på. Dette kan føre til at svinn lettere oppstår.

Et ryddig lager betyr oversikt, god kontroll og mindre mulighet for svinnEt ryddig lager betyr oversikt, god kontroll og mindre mulighet for svinn.
Fotograf: Trond Solberg
 

 

 

En lagermedarbeider bruker håndscannerEn lagermedarbeider bruker håndscanner.
Fotograf: Sean Justice
 

 

 

En strekkode.En strekkode.
Fotograf: Lars Hesselmark
 

 

 

Oppgave

Ta en tur i nærmiljøet ditt og velg ut butikker fra ulike bransjer. Spør butikksjefene eller en av de ansatte om hva slags bestillingsrutiner butikken har, og hva som er fordelene og ulempene med disse.

Sammenlign resultatene med resten av klassen og lag en oppsummering.

Bestillingsmåtene innenfor dagligvarehandelen kan variere. I alle tilfellene er det imidlertid viktig å være nøye, slik at mulighetene for svinn reduseres til et minimum.

 1. Manuell bestilling av ansatte

Ved manuell bestilling skjer bestillingen direkte av de ansatte til en leverandør. Innenfor dagligvare kan en person for eksempel ha ansvar for å følge med på både lagerbeholdningen og omsetning av frukt og grønt, slik at det blir bestilt nye varer etter behov. For eksempel kan den ansvarlige ringe inn til leverandøren hver ettermiddag.

 2. Manuell bestilling etter råd fra leverandørene

I større dagligvarebutikker hender det at leverandørene foreslår bestilling av visse varer, eksempelvis mineralvann. Forslagene er basert på erfaring. Bestillingen må selvsagt godkjennes av butikksjefen eller den som har ansvaret for varegruppen.

 3. Elektronisk bestilling ved skanning

Butikksjefen eller en ansvarlig går rundt i butikken med en håndskanner og bestiller det antall varer han ønsker av en bestemt varegruppe, for eksempel Toro tomatsuppe eller de ulike variantene av Lerum syltetøy. Skanneren kobles til en telelinje, og ordrene sendes automatisk til leverandøren. For en dagligvarebutikk vil leverandøren vanligvis være en stor grossist.

 4. Elektronisk bestilling ved bruk av integrerte administrative systemer for lagerhold og bestilling

Siden alle kjøp blir registrert i kassa ved hjelp av strekkoder, vet systemet hvor mye som er igjen av de ulike varene. Når en vare passerer et bestemt antall (for eksempel at det er færre enn fem igjen av varen i butikken), bestiller systemet automatisk nytt.

Et slikt system er ”matet” med antall ut i fra tidligere års salg og sesongvariasjoner. Det spises f. eks. mer is om sommeren enn om vinteren. Dagligvarekjeden Meny har et slikt system, som heter NG flyt.

 

Klesbransjen

Innenfor klesbransjen er det ofte slik at eier eller ansatte drar på messer og ser hva som er neste sesongs trender. Antall bukser, gensere, jakker, skjerf osv. bestilles ofte på messene eller rett etterpå.

 

For de store kjedene – som H&M – får de ulike butikkene tilsendt varer basert på hva hovedkontoret mener den butikken skal selge. Manuelle bestillinger er vanlige innenfor klær, mens det altså kan variere hvem som bestemmer hvor mye som skal bestilles.