Fagstoff

Informasjonskilder

Publisert: 24.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Internettsøk

Som IKT-servicemedarbeider er du avhengig av å ha tilgang til teknisk informasjon for å kunne løse mange av de problemene som oppstår. Erfaring er selvsagt viktig, men det vil alltid dukke opp problemer du ikke har sett tidligere.

Hender på tastatur
Fotograf: Kerstin Mertens
 

 

 

Person med bærbar PCDokumenter alltid de løsningene du har funnet fram til, og ta vare på det for framtidig bruk.
Fotograf: Berit Roald
  

 

Her kan du finne et eksempel på en side med kontaktinformasjon hos Microsoft. 

Selv om en oppgave eller et problem kan være nytt for deg, er det svært sjelden at det dukker opp helt nye feil med maskin- eller programvare. Som regel er problemet kjent av produsenten eller andre brukere, og løsningen er dokumentert. Hvor raskt du kan løse et problem, er derfor ofte et spørsmål om hvor raskt du er i stand til å finne fram til denne informasjonen. Det finnes mange ulike informasjonskilder du kan bruke.

Brukerhåndbøker

Med nesten alle typer datautstyr følger det med en brukerhåndbok – enten som en trykt bok eller i et digitalt format. De fleste leverandører har også digitale versjoner av brukerhåndbøkene på nettsidene sine. I tillegg til teknisk informasjon inneholder brukerhåndboken gjerne grunnleggende feilsøkingsinformasjon og svar på vanlige spørsmål, basert på produsentens erfaring med hva kundene ofte spør om og har problemer med.

Det er derfor en god idé å bygge opp et lite bibliotek med de håndbøkene som følger med det utstyret du har ansvaret for.

Lokal erfarings- eller supportdatabase

En viktig del av det å administrere IKT-support er å dokumentere de feilene og problemene som oppstår, og hvordan de ble løst. Etter en tid vil en slik erfaringsdatabase inneholde mye verdifull informasjon om de systemkombinasjonene virksomheten har, og de spesielle feilene og problemene man har erfart tidligere.

Du tenker kanskje at du vil huske hvordan et bestemt problem ble løst, men når et tidligere problem dukker opp igjen et par år senere, har man som regel glemt detaljene. Tenk også på at du sikkert ikke kommer til å ha den samme jobben for all framtid, og den erfaringen du bygger opp og dokumenterer, er uvurderlig for den som skal overta jobben en gang i framtiden.

Leverandørens supportsenter eller supportdatabase

Alle IT-leverandører har en egen supportavdeling for å betjene sine kunder. Når du støter på et nytt problem med utstyr fra en bestemt leverandør, er det naturlig å benytte seg av leverandørens tjenester.

Du bør ha en liste med telefonnummer til supporttelefonen for de maskinene og programmene du har ansvaret for. Listen kan i tillegg til telefonnummer og eventuell kontaktperson også inneholde en oversikt over hvilken informasjon du vet leverandøren vil be om når du ringer, slik at du kan ha den klar. Typiske eksempler på slik informasjon kan være serienummer, operativsystemversjon, biosversjon, lisensnummer og så videre.

Mange leverandører gir også kundene direkte adgang til sine egne erfaringsdatabaser via Internett, slik at man selv kan søke i og hente ut den informasjonen som supportsenteret baserer seg på.

 

Det vil alltid dukke opp problemer som du ikke har sett tidligere.