Fagstoff

Ordre og faktura – før og nå

Publisert: 24.10.2012, Oppdatert: 09.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tastatur på kalkulator.

Ettersom fakturering er knyttet til bedriftens inntekter, er det svært viktig at arbeidet fungerer effektivt. Fakturaene må raskt ut til kundene slik at kundene kan betale det de skylder. For noen år siden brukte man skrivemaskin for å lage fakturaer. Nå brukes datamaskiner og avanserte programmer med mange nyttige funksjoner. Vi skal se nærmere på hvilken nytte man kan ha av slike moderne løsninger.

En gammel skrivemaskin. En gammel skrivemaskin.
Fotograf: Egil Eikvil
 

Her ser du et eksempel på et skjermbilde i regnskapsprogrammet Visma Global. Klikk på bildet, så ser du lettere detaljene.Her ser du et eksempel på et skjermbilde i regnskapsprogrammet Visma Global. Klikk på bildet, så ser du lettere detaljene.
Opphavsmann: Visma Global
 

Litt historie

Før midten av 1980-årene ble skrivemaskinen brukt til fakturering i mindre og mellomstore bedrifter. Senere kom de første dataprogrammene for pc-er. Disse var enkle fakturaprogrammer der man kunne legge inn vareregister, kunderegister og få skrevet ut faktura.

Etter faktureringen kunne man få skrevet ut en oversikt – en fakturajournal. Den måtte registres manuelt inn i regnskapsprogrammet. Lagerstyringen var imidlertid mangelfull, og arbeidet med å sette opp fakturaen kunne først gjøres når varen var levert og klar til fakturering. Statistikkmulighetene var også begrensede. 

Dagens fakturaprogrammer

I dag er situasjonen helt annerledes. Fakturaprogrammene er kraftige programpakkeløsninger med gode muligheter for kommunikasjon (integrasjon) mot andre dataprogrammer som regnskap, men også mot tekstbehandling og regneark. Som eksempler på slike programmer kan vi nevne Mamut og Visma Global.

Programvareleverandørene leverer grunnpakker med faktura og lagerstyring. Etter hvert som flere behov melder seg, kan programmene utvides med flere moduler. Slike løsninger omtales nå som ordreprogrammer.

Betegnelsene OLF blir brukt om disse løsningene, og forkortelsene står for Ordre, Lager og Fakturering.