Hopp til innhold

Fagstoff

Kjøpsatferden i de ulike markedene – en oppsummering

Vi har sett at kjøpsatferden kan være svært forskjellig avhengig av om det er forbrukermarkedet eller bedriftsmarkedet.
Smilende mannlig kunde hos frisør. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kjøpsatferden til forbrukerne styres mer av lyst og interesse, mens de profesjonelle (både private bedrifter og offentlige bedrifter) opptrer mer rasjonelt, og atferden styres av rasjonelle kriterier.

Her har vi laget en kort oppsummering av noen av hovedpunktene du bør huske:

ForbrukermarkedetBedriftsmarkedetInstitusjonsmarkedet
KunderPrivate forbrukereAlle private bedrifter (alle som ikke er offentlige)Alle offentlige bedrifter
Antall kunderMange kunderFå kunderFå kunder
Motiv for innkjøpPersonlige lyster og behovFornuft og rasjonelle beslutningskriterierFornuft og rasjonelle beslutningskriterier, offentlige regler
Kjøpsprosess for nyanskaffelserFemtrinns kjøpsprosess, varierer med type produkt og engasjementOmfattende åttetrinns kjøpsprosess basert på rasjonalitet, varierer med type innkjøpSom bedriftsmarkedet, men i tillegg kommer offentlige regler for innkjøp
Markedsføring/salgMye reklame, mye massekommunikasjonMye direkte salg, mye personlig kommunikasjonMye direkte salg, mye personlig kommunikasjon
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.03.2018

Læringsressurser

Kjøpsadferd