Hopp til innhold

Fagstoff

Kjøpsroller på forbrukermarkedet

For kjøpsprosesser med et høyt engasjementsnivå inntreffer ofte et spesielt fenomen som vi bør nevne her. Det er nemlig vanligvis ikke lenger bare én deltaker i kjøpsprosessen.
To kvinner ser på klær i en butikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kjøpsroller

Skal familien kjøpe hus eller bil, er det flere som deltar i kjøpsprosessen. Deltakerne har ulike roller i forbindelse med kjøpet, og det er vanlig å gi disse rollene navn.

Initiativtaker: den som først kommer med ideen

Påvirker: den som har meninger om produktet og valget

Beslutningstaker: den som bestemmer

Innkjøper: den som faktisk foretar selve handelen

Bruker: den som bruker produktet

Det er viktig å vite hvem som har hvilke roller for den som skal markedsføre og selge produktet. Det hjelper ikke å forsøke å påvirke den som kommer i butikken for å handle, hvis det er en annen som legger premissene for valget, og som tar selve beslutningen.

Tenk over

Hvilke roller er i aksjon – og hvem har de ulike rollene – når du skal kjøpe deg ny mobiltelefon?

Relatert innhold

Det er viktig å vite hvem som har hvilke roller for den som skal markedsføre og selge produktet.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.03.2018

Læringsressurser

Kjøpsadferd