Fagstoff

Internett som salgskanal

Publisert: 22.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Presentasjon Arne Hjeltnes

Reiselivsnæringen var tidlig ute med bruk av Internett som kanal for informasjon, salg og markedsføring. I dag selges de fleste reiselivsprodukter på nettet. Bruk av sosiale kanaler er blitt vanlig.

Reiselivsnæringen Reiselivsnæringen var tidlig ute både med annonsering og salg på Internett.
Fotograf: Morten Uglum
 

 

 

Oppgave:
Internett som salgskanal

 

Diskusjon i klassen.

 

Drøft og gi eksempler på nytten av å bruke Internett som kanal for salg og markedsføring: handel, annonsering, nettsted, sosiale medier.

 

 

 

De fleste reiselivsprodukter selges nå via Internett.De fleste reiselivsprodukter selges nå via Internett.
Fotograf: Bjørn Frostad
 

 

 

 

Bruk forskjellige søkeord med tilknytning til reiseliv, for eksempel flytransport, eller hotell i Norge. Finn på egne søkeord for å orientere deg på nettet.

 

 

 

TwitterPå sosiale medier som Facebook og Twitter kommuniserer brukerne med hverandre. En reiselivsbedrift som tar i bruk sosiale medier i markedsføring, må tilrettelegge informasjonen etter medienes form og innhold.
Fotograf: Knut G. Bjerva
 

Mulighetenes verden

Riktig brukt kan Internett være et nyttig verktøy for å skaffe nye kunder og holde på eksisterende kunder.

Internett gir oss mange muligheter – både for suksess og fiasko. Hvis vi lykkes, kan vi raskt oppnå salg og komme i kontakt med mange mennesker. Men det er lett å gå seg vill og sløse masse tid og penger på tilbud som ikke gir forventede resultater.

Internett brukes til netthandel, enveiskommunikasjon (reklame, firma- og produktinformasjon) og toveiskommunikasjon (sosiale medier, blogger).

Netthandel

Reiselivsnæringen var tidlig ute med salg via Internett. Først ute var transportselskaper og turoperatører. I dag selges de fleste reiselivsprodukter på nettet. Vi finner både pakkereiser, skreddersydde turopplegg, hotell, restaurant, fly-, bane- og bussreise, aktiviteter og opplevelser. Nettsalget skjer enten direkte fra firmaets egen nettbutikk eller via kjeder (hotell), reisebyråer og bransjekjøpesentra (flytransport, hotell mfl.).

Betaling med bankkort blir stadig mer vanlig og regnes nå som en sikker betalingsmåte.

Annonsering

Annonsering på Internett er sterkt økende. Det er to hovedtyper:

  • bannerannonser, som ser ut som vanlige annonser på papir
  • søkeord som har tilknytning til vårt produkt

Bannerannonser er som regel forholdsvis små og egner seg for korte budskap og oppfordring til handling.

Søkeordannonsering skjer ved å søke etter tilslag med bestemte ord på Google, Kvasir og andre søkemotorer. Vi søkte med ordet sydentur på Kvasir og fikk omtrent 44 200 treff på 0,15 sekunder.

Hvis du gjør et liknende eksperiment, vil du finne resultatene i to kolonner. De som kommer øverst i hver kolonne, havner der fordi annonsøren har betalt mest per tilslag. Jo høyere opp annonsøren kommer, desto større er sjansen for å få henvendelser fra kundene.

Nettsted

Et nettsted (nettside, nettportal) brukes til å presentere firma (organisasjon, institusjon) og produkter. En viktig nettportal for reiselivet i Norge er VisitNorway.no 

Sosiale medier

Sosiale medier er kanaler eller plattformer som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere). Med interaksjon menes deling av informasjon, kommunikasjon og diskusjon mellom brukerne.

Eksempler på sosiale medier er Facebook, Twitter og Youtube. I tillegg kommer en rekke personlige blogger.

Sosiale medier er hurtige, åpne og umiddelbare. Det er brukerne som bestemmer hva som skal skrives i sosiale medier. En virksomhet som tar i bruk sosiale medier, må tilpasse seg mediets form og innhold. Brukerne kan skrive hva de vil, og vi må regne med både positive og negative kommentarer.

Relatert innhold

Aktuelt stoff