Fagstoff

Prising av samlastgods for næringslivskunder

Publisert: 04.12.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Forretningsmann

Her lærer du at næringslivskunder med store transportvolum forhandler seg fram til en avtalepris.

Terminalen sorterer gods som skal til samme mottakersone, i en og samme konteiner.Terminalen sorterer gods som skal til samme mottakersone, i en og samme konteiner.
Fotograf: NKI Forlaget
  

Samlastspeditørene tilbyr transporttjenester i ulike kvalitetsklasser.Samlastspeditørene tilbyr transporttjenester i ulike kvalitetsklasser.
Fotograf: Gunnar Ottesen
  

Samlastgods er gods som blir terminalbehandlet. Mange avsendere leverer pakkene sine til innhentingsbiler eller direkte til en samlastterminal. Terminalen sorterer så alt gods som skal til samme mottakersone, i en og samme konteiner.

Næringslivskunder har ofte behov for å sende store kvanta med samlastgods. Da blir det rimeligere å få fraktet godset til terminalene. Dessuten får samlastspeditørene økt fyllingsgraden i konteinerne.

Fyllingsgraden angir hvor godt vi utnytter volumet i en konteinerFyllingsgraden angir hvor godt vi utnytter volumet i en konteiner.
Opphavsmann: Gunnar Ottesen
  

Økt fyllingsgrad fører til lavere enhetskostnader per kilo gods som blir transportert. Næringslivskunder med store transportvolum vet dette og forhandler med samlastspeditørene om prisen. Under forhandlingene kan de enten oppnå en fast pris per tonn for gods de sender innenfor og mellom de ulike fraktsonene, eller de kan få en rabatt på gjeldende fraktregulativ.

Samlastspeditørene tilbyr transporttjenester i ulike kvalitetsklasser. Hver kvalitetsklasse eller spesialtjeneste får ofte sin egen markedsbetegnelse, med rabattsatser eller prispåslag i forhold til standardfraktene. For eksempel kan en transportkjøper som velger et transportprodukt med tidsgaranti, måtte betale et fraktpåslag på 50 prosent.