Oppgave: Drøfte

Brukermedvirkning og produktplassering

Publisert: 04.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediestrategi sidespalte  

Tid

1–2 timer

 

Vanskegrad

middels

 

 

 

Ressurser

Reiselivsseksjonen i Tønsberg blad

tb.no Reiseliv 

 

Tekstreklameplakaten 

 

VGtv 

Uteliv på sydenferie  

Når redaksjonelle produkter trekker inn brukerskapt innhold fra blogger og andre sosiale medier, blir grensene mellom redaksjonell tekst og reklame utydelig.


Oppgave 1

Flere av avisene i Vestfold og Grenland har gått sammen om en reiseseksjon med leserbidrag på nett.

 

Studer reiselivsseksjonen i Tønsberg Blad: tb.no Reiseliv 

  • Hva mener du er journalistisk stoff i denne reiselivsseksjonen?
  • Hva mener du er brukerskapt innhold?

Oppgave 2

Gå inn på lesernes reisetips på tb.no og les artikkelen om Georgia.

  • Er dette redaksjonelt stoff eller brukerskapt innhold? Begrunn svaret.
  • Vurder om denne tjenesten oppfyller Tekstplakatens formuleringer om ”selvstendig journalistisk vurdering” og ”uten bindinger til utenforstående interesser”.

Oppgave 3

Med Web-TV går mediehus med tradisjoner fra papiraviser inn i kringkastingens verden der sponsing og produktplassering er oppfattende.

 

Gå inn på nettsidene til VGTv og søk opp disse reportasjene:

  • SMS-rulett sesong 2: Finale!
  • Ukens Hot: Her scorer han fra avspark
  • Andrew W.K.: Her intervjuer partykongen slopestylevinneren

Hvilke samarbeidspartnere og produktplasseringer finner du i disse eksemplene?

 
Relatert innhold

Aktuelt stoff

Generelt