Oppgave: Drøfte

Journalistikk eller tekstreklame

Publisert: 04.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

MIK-logo medieetikk. Logo.  

Tid

1 time

 

Vanskegrad

middels

 

 

 

 

Ressurser

Nettaviser  

Vær Varsom-plakaten 

 

Trine Eilertsen om tekstreklame (powerpoint) 

 

Tekstreklameutvalgets rapport 2012:

 

Tekstreklame i en digital tid (PDF) 

Kvinne leser avis  

Regler som regulerer skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing, har Norsk presseforbund formulert i Vær Varsom-plakaten. Publikum skal være trygge på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.

 

Oppgave 1

Hva sier Vær Varsom-plakaten 2.6, 2.7 og 2.8 om forholdet mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing?

 

Oppgave 2

Gi en vurdering av denne nettsiden fra nettavisen.no:
Derfor svekkes hjernen  

  • Er dette en redaksjonell artikkel? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • I hvilken grad bryter den med Vær Varsom-plakaten?

 

Oppgave 3

Gå inn på følgende nettsteder og gi en vurdering av i hvilken grad det er et tydelig skille mellom redaksjonelt stoff og ulike tjenester:

 
Relatert innhold

Aktuelt stoff

Generelt