Aktualitet

Mediebruk blant barn og unge

Publisert: 26.09.2012, Oppdatert: 04.03.2017

mediehverdag. Logo.  

Huskelappen

Medietilsynets rapport fra 2012 viser at barn og unge i stadig større grad bruker nett og mobil til sosiale aktiviteter.

 

Gutter er mer opptatt av spill enn jenter. Jenter er litt mer aktive på sosiale medier.

 



Jente med nettbrett  

Ressurser

Kilde:

Medietilsynets rapport

Barn og medier 2012 

Barn og medier 2014 

Jente med bærbar pc og mobiltelefon 

Barn og unge bruker mer tid på aktiviteter på Internett og mindre tid sammen med venner. Det viser en undersøkelse fra Medietilsynet i 2012 om mediebruk blant barn og unge mellom 9 og 16 år.


Nettbruk

  • 63 prosent bruker Internett daglig.
  • 90 prosent av unge på 15–16 år bruker Internett hver dag.
  • 49 prosent besøker daglig sosiale nettsteder.
  • 17 prosent er daglig sammen med venner.

Forskjell mellom kjønnene

  • 29 prosent spiller data- og TV-spill daglig
  • 41 prosent av guttene spiller flere ganger om dagen
  • Bare 14 prosent av jentene spiller daglig. Derimot er de noe mer aktive på sosiale nettsteder enn det gutter er.
  • 42 prosent har spilt spill med 18 års aldersgrense
  • Flere gutter enn jenter følger med på nyheter, og nyhetsinteressen øker med alderen.

Krenkende adferd

  • 5 prosent har publisert nakenbilder av seg selv på Internett eller på mobil
  • 21 prosent av unge i alderen 13–16 år har opplevd å få uønskede seksuelle kommentarer på Internett i løpet av det siste året. Jenter har i større grad enn gutter opplevd å få slike kommentarer.
  • 15 prosent har opplevd å bli mobbet via nett eller mobil i løpet av det siste året

 

Arbeidsoppdrag

I 2014 utga Medietilsynet en ny rapport om mediebruk blant barn og unge. Lag en nyhetsartikkel eller en nyhetsreportasje til regionavisa på hjemstedet ditt basert på opplysningene i Medietilsynets rapport Barn og medier 2014. Lengde: maks 500 ord

 

Ta egne bilder eller velg passende illustrasjonsbilder fra bildebasen på ndla.no (søk under fanen Ressurskart - bilder). Husk å oppgi fotograf og leverandør.