Fagstoff

Klargjøring av emballasje for salg

Publisert: 23.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Store pakker

Her lærer du litt om hvordan emballasje blir brukt som en «stille salgsperson» av handelsnæringen.

Lenke:

Stand 009 

Handelsnæringen ser på emballasjen som «den stille salgspersonen» som skal gjøre kundene nysgjerrige og lokke dem til å kjøpe produktene. For å tilrettelegge for enkel utplassering av varer i butikk anvender handelsnæringen spesielle emballasjeløsninger. Mye emballasje er utformet slik at det er lett å få plassert den i butikk:

Bildet viser noen eksempler på D-pak som lett klargjøres for F-pak, for eksempel med en rivekant.Bildet viser noen eksempler på D-pak som lett klargjøres for F-pak, for eksempel med en rivekant.
Fotograf: Gunnar Ottesen
 

I mange butikker er produktsortimentet i dag så bredt at mange produktvarianter konkurrerer om den samme hylleplassen. Derfor blir det mer vanlig at varene stables enkeltvis i butikkhyllene i stedet for å oppta plassen til en hel kartong.

Siden emballasjen skal markedsføre produktene, er det viktig at denne ikke blir skadd under håndtering.

Ved å gå inn på lenka «Stand 009» i margen kan du finner mange eksempler på emballering av produkter.