Fagstoff

Trygg netthandel

Publisert: 23.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Forsinkelse

Her presenterer vi bransjenormen for salg av reiselivsprodukter på Internett.

NetthandelDu har krav på god og riktig informasjon når du bestiller reiser på Internett!
Fotograf: Knut Snare
 

 

Oppgave:
Ble bransjenormen fulgt?

Ta utgangspunkt i erfaringer ved kjøp av en langhelg (reise og opphold) på Internett.

 

Drøft og gi eksempler på om bransjenormen for salg av reise på nettet ble fulgt.

 

 

Trygt kjøp på Internett!Trygt kjøp på Internett!
Fotograf: Kyrre Lien
 

Oppgave:
Hvordan kan en selger tilpasse seg tipsene til en kjøper?

Gå inn på et flyselskap og simuler kjøp av en flybillett.

 

Advarsel: Stans bestillingen før du blir avkrevd betaling!

 

Gå inn på lenken til Forbrukerrådets 10 tips og råd, og les det som står til hvert punkt. Vurder om flyselskapet har tilpasset seg rådene for kjøp av flybilletter.

Krav til salg av reiser på nett

I 2009 kom det en ny bransjenorm for salg og formidling av pakkereiser og flybilletter over Internett. Formålet med bransjenormen er å sikre at du som forbruker får all den informasjonen du trenger for å kunne gjøre gode og trygge valg når du kjøper reiser på Internett. Den inneholder krav til reisetilbyderens opplysningsplikt både før og etter billettbestillingen.

Opplysningsplikt før kjøp av reise

Før avtalen inngås, skal alle vilkårene gjøres lett tilgjengelig for kunden. I tillegg skal forbrukeren få utfyllende informasjon om de viktigste betingelsene som gjelder for den konkrete reisen: informasjon om totalpris, reisedetaljer, betaling, bagasje, endring og avbestilling.

Krav til utformingen av nettside

Det skal være enkelt for forbrukeren å finne fram til viktig informasjon på nettsiden. Nettsiden skal gi en lettfattelig oversikt over bestillingen trinn for trinn, slik at kunden ikke risikerer å forplikte seg til noe uten å være klar over det. 

Opplysningsplikt etter kjøp av reise

Etter at avtalen er inngått, skal forbrukeren motta en elektronisk bekreftelse på bestillingen. Bekreftelsen skal inneholde informasjon om den konkrete bestillingen, som pris, betaling, reisedetaljer, kontaktinformasjon og retten til å endre billetten.

Bransjenormen sikrer at forbrukerne får god informasjon ved kjøp av reiser på Internett. Både transportører, reisebyråer og reisearrangører er tjent med tydelige og ensartede regler. Det øker tryggheten kunden skal ha ved kjøp over Internett.

Buypass AS er leverandør av løsninger for elektronisk identifikasjon, signatur og betaling

Kjøp av flybilletter

Når vi handler på Internett, har vi krav på god informasjon og en enkel og trygg handel. Enten du skal kjøpe eller selge flybilletter på Internett, er det en rekke ting det er lurt å være oppmerksom på.

Forbrukerombudet  har 10 råd og tips for bestilling av flybilletter på Internett:

  1. Vær oppmerksom på sluttprisen.
  2. Sett deg inn i de viktigste betingelsene for reisen.
  3. Pass på at all informasjon er riktig utfylt ved bestilling.
  4. Beregn nok tid ved videreforbindelser.
  5. Sjekk om du har behov for ytterligere forsikring.
  6. Huskeliste ved betaling
  7. Sjekk ordrebekreftelsen!
  8. Sjekk om det er mulig å endre reisetidspunkt eller navn på billetten.
  9. Bestilling hos nettreisebyrå
  10. Klageadgang