Fagstoff

Kultur og kjøpsatferd

Publisert: 23.10.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Forsinkelse

Hvordan påvirker den kulturen vi har vokst opp i, våre reisevaner, valg av reisemål og kjøpsatferd? Tradisjoner kan variere innen en felles nasjonal kulturramme, og vi mottar impulser fra andre kulturer som følge av reisevirksomhet og innvandring.

OvernattingOvernatting i enkelt stabbur eller fint hotell? Hvilken av de fire gruppene ville velge dette stedet, tror du?
Fotograf: Nordby Carl Martin
 

Oppgave:
«De fire Norger»

Drøft og gi eksempler på hva som kjennetegner reisevanene til de såkalte «fire Norger».

Hvilken kulturelle hovedtype stemmer best med dine egne verdier?

 

Hvilken gruppe tilhører du? Ta gjerne testen her:

Image showing the thumbnail for content named \"Hvilken gruppe tilhører du?\"Hvilken gruppe tilhører du?
Leverandør: Amendor AS
 

Gruppe turisterHvilken gruppe mener du disse turistene tilhører?
Fotograf: Regin Hjertholm
 

Norge delt i fire

Kultur er de holdningene, verdiene og normene som er rådende hos en gruppe mennesker. I undersøkelser som gjennomføres av Norsk Monitor, blir nordmenn inndelt i fire kulturelle hovedtyper – de såkalte «fire Norger»:

  1. moderne materialister
  2. moderne idealister
  3. tradisjonelle idealister
  4. tradisjonelle materialister

Hver gruppe legger vekt på visse verdier som blant annet antas å kunne påvirke valg av reisemål utenlands eller innenlands, lokale attraksjoner, hva man ønsker å se av film og tv på hotellrom, underholdning, valg av mat og drikke i restauranter og så videre.

Verdier og reisevaner

Norsk Monitors undersøkelser viser hvordan folks verdier og holdninger til hverdagslige spørsmål og situasjoner også kan påvirke reisemotiver og valg av reisemål.

1. Moderne materialister

Vil ha sol for å imponere med fin brunfarge når de kommer hjem, bryr seg ikke om advarsler om hudkreft. Ønsker nattklubber og ville fester der de kan møte mennesker og tilfeldige partnere for kortvarig og overfladisk vennskap. Mer opptatt av drikkevarer enn mat, foretrekker hurtigmat som hamburgere, kebab og pølser – en sjelden gang pizza, grillkylling eller pastaretter. Foretrekker masseturisme. Alle prisnivåer er aktuelle.

2. Moderne idealister

Ønsker spenning og underholdning på et mer intellektuelt nivå. Mat betyr mer enn drikkevarer, atmosfære og stemning er en viktig del av måltidet. Gode venner og kollegaer og nye, spennende bekjentskaper betyr mye. De søker kunst og kultur, etterspør stadig nye, fremmedartede reisemål, ønsker ikke masseturisme eller faste programmer, og liker å utforske på egen hånd. Er forberedt på å betale middels høye priser.

3. Tradisjonelle idealister

Krever kvalitet, uberørt natur, kultur, historie, berømte steder. Søker fred, ro og sikkerhet. Setter pris på berømte severdigheter, oppsøker museer og folklore. Besøker gjerne slektninger eller steder knyttet til familien. Har råd til middels høye priser og moderat luksus.

4. Tradisjonelle materialister

Ser alltid etter lave priser og spesialtilbud. Ønsker velprøvd masseturisme, gjerne pakketurer med guider som ordner alt. Velger mat som likner det de spiser hjemme, hvis mulig. Engstelige for å bli overlatt til seg selv, har sterkt behov for personlig sikkerhet.