Fagstoff

Noen vanlige feil ved planlegging og gjennomføring av kurs

Publisert: 24.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kursdeltakere

Mange virksomheter slurver med kvalitetskontrollen av opplæringen de tilbyr de ansatte, og de ansatte er ikke alltid like flinke til å si fra.

Det er mange faktorer som kan føre til at et kurs eller kursopplegg ikke gir den effekten du hadde tenkt:

  • Kurset er for generelt i forhold til deltakernes behov. Brukere har ofte svært spesifikke behov for opplæring. De trenger kurs i bestemte program og gjerne også bestemte funksjoner i programmene. Hvis kurset blir for generelt, er det lite deltakerne kan bruke direkte i sin arbeidssituasjon.
  • Kurset er for spesielt i forhold til deltakernes behov (feil innhold). Et kurs der innholdet er rettet mot et bestemt tema, er som regel bedre enn et generelt kurs, men det er selvsagt avhengig av at innholdet faktisk stemmer med det deltakerne har behov for å lære om.
  • Kurset tar ikke hensyn til deltakernes kunnskapsnivå. Deltakere på et kurs har som regel forskjellig kunnskapsnivå, og kurset må ta hensyn til dette. Legg merke til at et kurs med for enkelt innhold er like bortkastet som et kurs med for avansert innhold.

Dataekspert i jobbHusk å tilpasse kurset til den ansattes kompetansenivå. En superbruker har helt andre behov enn andre ansatte.
Fotograf: Mike Schröder
 

Mange virksomheter slurver med kvalitetskontrollen av opplæringen de tilbyr de ansatte, og de ansatte er ikke alltid like flinke til å si fra.

  • Kursinnholdet er for omfattende. Den kanskje vanligste feilen er at man forsøker å pakke for mye informasjon og for mange funksjoner inn i ett kurs og på for kort tid. Resultatet er at deltakerne mister oversikten, og at læringen blir begrenset.
  • Deltakerne er ikke tilstrekkelig motivert. Alle som har forøkt å lære noe, vet at man må være motivert for å klare det. Hvis deltakerne blir sendt på kurs uten å forstå hvorfor, eller uten å forstå hva de skal bruke det de lærer, til, har kurset liten hensikt.
  • Instruktøren kan for lite om deltakernes arbeidssituasjon. Ansatte i en virksomhet har gjerne spesifikke behov knyttet til den jobben de har. Hvis instruktøren har for liten kjennskap til den arbeidssituasjonen deltakerne møter til daglig, kan det være vanskelig å forstå de problemene og behovene de har.