Fagstoff

Ansikt til ansikt med gjestene

Publisert: 29.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Fornøyd gjest

Hvordan ønsker vi å bli tatt imot i resepsjonen på et hotell eller på et spisested? Her skal vi se på hva vi mener med vertskap, og forventninger gjestene har til vertskapet.

Gruppeoppgave

Gi eksempler på og drøft hvordan dere ønsker å bli mottatt og betjent i en hotellresepsjon.

 

 

 

Et blikk og et vennlig smil gjør at du føler deg velkommen!Et blikk og et vennlig smil gjør at du føler deg velkommen!
Fotograf: Egil Svendsby
 

 

God mat og hyggelig vertskap gjør restaurantbesøket til en god opplevelse!God mat og hyggelig vertskap gjør restaurantbesøket til en god opplevelse!
Fotograf: Gøran Bohlin

 

 

 

Gruppeoppgave

Forventninger til vertskap

Ta utgangspunkt i forventningene dere har til vertskapet på et overnattingssted.

Gi eksempler på og drøft hva vertskapet kan gjøre for å svare til ulike forventninger.

 

Travel mann på forretningsreise.Travel mann på forretningsreise.
Fotograf: Corbis
 

«Er det noen hjemme?»

Tenk deg at du er invitert i bursdagsselskap til en god venn. Ytterdøra står på gløtt. Du titter inn, men ser ingen. Du åpner døra forsiktig og går inn. Fremdeles er ingen å se, ingen å høre. Hvorfor er det ingen som tar deg imot? Du blir litt urolig. Har det skjedd noe? Du står og venter en stund. Etter et par minutter kommer vennen din og moren hans opp fra kjelleren med kaker og brus. Usikkerheten din forsvinner.

Hva hvis en lignende situasjon hadde oppstått om du hadde kommet inn i en restaurant eller en resepsjon på et hotell? Hvis resepsjonisten ikke løfter blikket når vi kommer, oppfatter vi det som uhøflig og et uttrykk for manglende interesse. Vi setter pris på å bli sett og tatt godt imot. Et vennlig blikk og et smil får oss til å føle oss velkomne. Øyekontakt signaliserer interesse. Et blikk – eller manglende blikk – forteller mer enn mange ord.

Hva er en vert?

En vert er en person som tar imot gjester. Ordet vert hører sammen med beverte, som betyr «å servere et måltid». Som vert skal du sørge for at alle gjestene dine føler seg velkomne, at de trives, og at de får mat, drikke og god service. De som har denne oppgaven, kaller vi vertskap.

Vertskapsrollen må ses fra gjestens perspektiv. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle har det trivelig, og utfordringen her er at gjestene har forskjellige forventninger. Gjester forteller venner og kjente hvordan de opplevde å være gjest, noe som gjør rollen som vertskap viktig og utfordrende.

Hva er en gjest?

Når vi bor på hotell, er vi hotellets gjester. Ordet gjest kommer av det norrøne ordet gestr, som betyr «fremmed».

En gjestgiver er en person som tar imot reisende og gir dem kost og losji mot betaling.

Et gjestebud betyr å invitere gjester.

Å være gjestfri er å være gavmild. Er du gjestfri, steller du godt med gjestene.

Både gjesterollen og vertskapsrollen varierer med årsaken til at vi er på reise. Som yrkesreisende har vi andre forventninger enn gjester som er på ferie.

Oppgave

Ta for deg ulike gjeste- og vertskapsroller (for eksempel hotell, finere restaurant, veikro).

Tenk deg følgende gjesteroller på de ulike stedene:

Hvilke forventninger vil du ha hvis det er ditt første besøk? Hva hvis du er stamgjest?

Oppgaver

Generelt