Fagstoff

Påvirkning

Publisert: 29.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
En god idé

Hvordan kan vi påvirke kunder til å kjøpe produktene våre? Vi kan for eksempel kommunisere med kundene ved hjelp av reklame på tv, annonser i avisa eller via bedriftens Facebook-side.

annonse på nettHar du noen gang lagt ut en annonse på nettet?
Fotograf: Anders Wiklund
 

 

Hvor personlig for eksempel et brev eller en e-post direkte til kunden oppfattes, skal være usagt. Det er en glidende overgang fra det vi oppfatter som personlig, og til det som faktisk er massekommunikasjon.

For at bedriften skal få solgt sine produkter, må kundene på en eller annen måte få rede på at produktene er til salgs. Informasjon til kundene gis altså for å få kundene til å kjøpe produktet. Denne formen for påvirkning kaller vi ofte for markedskommunikasjon.

Markedskommunikasjonen kan ha to former:

  • massekommunikasjon
  • personlig kommunikasjon

Massekommunikasjon er stort sett enveis kommunikasjon fra bedriften til kundene. Eksempler på massekommunikasjon er annonser i aviser og tidsskrifter.

Personlig kommunikasjon er kommunikasjon direkte mellom bedriften og kunden. En selger har kanskje direkte kontakt med kunden, eller bedriften sender ut informasjon direkte til den enkelte kunde.

Å kommunisere med målgrupper (ulike kundegrupper) krever innsikt i målgruppens kunnskapsnivå, problemer og informasjonsbehov.

Oppgaver

Aktuelt stoff