Fagstoff

Det utvidede produktbegrepet

Publisert: 28.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
En god idé

Det utvidede produktet er et begrep vi stadig støter på når vi snakker om produkter og service. På denne siden skal vi se litt nærmere på hva vi legger i dette begrepet.

Et produkt er mye mer enn bare selve kjerneproduktet. 

 

kaffekoppKaffekopp.
Fotograf: Jens Sølvberg
 

Oppgave

Beskriv hva kjerneproduktet, det konkrete produktet og det utvidede produktet er for

  • en mobiltelefon
  • en kinoforestilling
  • et restaurantbesøk
  • en frisørtime
  • et par jeans
  • et par solbriller
  • en hotell-overnatting

Du kan også velge deg noe annet som du synes kan være interessant å dele inn i de ulike produktnivåene.

Vi kan tenke oss at et produkt består av tre nivåer:

  • kjerneproduktet
  • det konkrete produktet
  • det utvidede produktet

Kjerneproduktet  

Det kunden kjøper for å tilfredsstille behovet sitt. Kjøper vi en kopp hos Tilbords, kjøper vi noe å drikke kaffe, te eller annen varm drikke av.

Det konkrete produktet

Dette omfatter kvalitetsnivå, utforming, merke, emballasje og egenskaper ved produktet.

Kaffekoppen kan for eksempel være av porselen og produsert av Rosendahl. I denne sammenhengen er også produktets emballasje viktig. Emballasjen er en del av produktet og har mange funksjoner. Den skal beskytte produktet, gjøre det synlig og gi et inntrykk av kvalitet. Emballasjen er også stedet der produktinformasjonen står. Slik blir merkingen av emballasjen også en del av produktpolitikken.

Det utvidede produktet

Dette kan inkludere opplæring i bruk og vedlikehold av produktet, garanti, ettersalgsservice, installasjon, leveringsbetingelser og betalingsbetingelser.

Et utvidet produkt kan være at fabrikken garanterer at den kan levere skål til kaffekoppen i ti år framover. Den servicen som gis, er en tilleggsverdi til produktet.

Det utvidede produktet.Det utvidede produktet.
Opphavsmann: Mette Holan, Lene Hj Design
 

Differensiering

En effektiv måte å konkurrere på er å gjøre ting annerledes enn konkurrentene. Vi kan tilby tilsvarende produkter med andre (og bedre) funksjoner enn konkurrentenes, eller vi kan utføre tjenester på andre måter. Dette kaller vi å differensiere.

Dersom vi skal differensiere produktet vårt fra konkurrentenes, kan det gjøres på alle nivåene i det utvidede produktbegrepet. I eksemplet med kaffekoppen over kan vi kanskje tilby en uknuselig kaffekopp, dersom konkurrentenes kopper ikke har den egenskapen.

Du kan lese mer om differensiering her

Det utvidede produktbegrepet
Opphavsmann: Erlend Hjortland Sandøy
 

Oppgaver

Aktuelt stoff

Relatert innhold

Aktuelt stoff

Generelt