Fagstoff

Krav til kjøretøy som transporterer farlig gods

Publisert: 05.08.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Oransje skilt for merking av tankkjøretøy som transporterer bensin. Det øverste tallet kaller vi farenummer, det nederste UN-numOransje skilt for merking av tankkjøretøy som transporterer bensin. Det øverste tallet kaller vi farenummer, det nederste UN-nummer (stoffnummer)
Fotograf: MAN
 

Merking av kjøretøy

Du må kjenne merkingen av kjøretøy som transporterer farlig gods, selv om du ikke transporterer slikt gods selv. Merkingen er jo også et varsel til andre trafikanter.

En transportenhet som transporterer farlig gods, skal være merket foran og bak med oransje skilt. Skiltene skal være reflekterende og ha svart ramme (15 mm). Formatet på skiltene er 40 cm x 30 cm. Et kjøretøy som transporterer eksplosiver eller radioaktivt materiale, samt tank- eller bulktransport, skal dessuten være merket på begge sider og bak med den eller de faresedlene som svarer til lasten. De oransje skiltene kan også være avdelt på midten med en svart horisontal linje med strekbredde 15 mm.

På kjøretøy som frakter farlig gods som stykkgods, er det ingen tallkoder på det oransje skiltet. Når lasten befinner seg i tank- eller bulkkjøretøy, skal hver tank eller tankseksjon være merket med oransje skilt med tallkoder:

  • Det øverste tallet kalles farenummer. Farenummeret gir beskjed om godsets farlige egenskaper. Det består av to eller tre siffer som viser faren ved stoffet. Se 5.3.2.3.2 i del 5.
  • Det nederste tallet kalles UN-nummer (stoffnummer). UN-nummeret er et firesifret tall som viser hva slags vare det dreier seg om. I tabell 3.2A i del 3 finner du en oversikt over UN-numrene og hva de betyr.

Dersom hele transportenheten har samme last, kan tallkodene stå på de oransje skiltene foran og bak. Da er det ikke nødvendig at selve tanken er merket med oransje skilt med tallkombinasjon – bare faresedler. Ved brann skal tallene være leselige i minst 15 minutter. Ved tildekking av oransje skilt med presenning må også presenningen kunne tåle brann i 15 minutter.

Ved tanktransport av enkelte varer i klasse 3 er det tillatt å merke hele transportenheten med det stoffet som har lavest flammepunkt, når transportenheten er lastet med flere stoffer. Dette gjelder bare UN-1202, UN-1203, UN-1223 og drivstoff for luftfartøy UN-1268 og UN-1863.

Ved transport i tank eller bulk skal transportenheten også merkes med fareseddel på begge sidene og bak. På tankkonteinere, MEGC-er, vanlige konteinere og multielementtanker skal faresedlene stå på begge sider og begge endene.

Du finner svaret på hvilke farenummer, stoffnummer og faresedler som skal brukes ved transport i tank og bulk, i tabell 3.2A kolonnene (1), (5) og (20) i del 3 i ADR-boka.

 

Klassifisering av farlig gods

Klasse 1  Eksplosive stoffer og gjenstander
klasse 2Gasser
Klasse 3    Brannfarlige væsker
klasse 4.1        Brannfarlige faste stoffer, selvreaktive stoffer og faste eksplosivstoffer som er gjort ufølsomme
klasse 4.2Selvantennende stoffer
Klasse 4.3Stoffer som utvikler brennbare gasser i kontakt med vann
Klasse 5.1Oksiderende stoffer
Klasse 5.2Organiske peroksider
Klasse 6.1Giftige stoffer
Klasse 6.2Infeksjonsfremmende stoffer
Klasse 7Radioaktivt materiale
Klasse 8Etsende stoffer
Klasse 9  Forskjellige farlige stoffer og gjenstander

Farlig gods er delt inn i 13 fareklasser. Se tabellen over og 2.1.1 i ADR-boka.

Brannslokkingsapparat på 2 kgBrannslokkingsapparat på 2 kg
Fotograf: Bernhard Hauge
 

 

Utstyr på kjøretøy

Det stilles spesielle krav til utstyr på transportenheter som skal transportere farlig gods. De skal blant annet ha minst ett bærbart brannslokkingsapparat på 2 kg i brannklassene A, B og C, beregnet på å slokke brann i motor eller førerhus. Apparatet skal være plassert lett tilgjengelig i førerhuset.

I tillegg gjelder for transportenheter med største tillatte masse

  • over 7,5 tonn: ett eller flere håndslokkeapparater for brannklassene A, B og C på til sammen 12 kg. Minst ett av apparatene skal ha en kapasitet på 6 kg
  • over 3,5 tonn til og med 7,5 tonn: ett eller flere håndslokkeapparater for brannklassene A, B og C på til sammen 8 kg. Minst ett av apparatene skal ha en kapasitet på 6 kg
  • 3,5 tonn: ett eller flere håndslokkeapparater for brannklassene A, B og C på til sammen 4 kg
Selv om brannslokkingsapparatet som kreves for å slokke brann i førerhytte/motorrom kommer i tillegg til de sistnevnte apparatene, kan vi trekke fra kapasiteten ved beregning av minimumskapasiteten.

Eksempel:

Kjøretøy større enn 7,5 tonn = totalt 12 kg (fordelt på minst to apparater)

Kjøretøy 3,5–7,5 tonn = totalt 8 kg (fordelt på minst to apparater)

Kjøretøy til og med 3,5 tonn = totalt 4 kg (fordelt på minst to apparater)

Hver transportenhet som transporterer farlig gods, skal også ha med seg

  • varselvest, lommelykt, beskyttelseshansker og øyebeskyttelse for hvert av kjøretøyets mannskaper
  • minst én stoppekloss per kjøretøy
  • to frittstående varselsignaler
  • øyeskyllemiddel (ikke nødvendig for kolli med faresedlene nr. 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2 og 2.3)
I tillegg kan det være tilleggskrav for enkelte klasser, for eksempel om å ha med åndedrettsbeskyttelse, spade, drypptetning og oppsamlingsbeholder av plastikk (gjelder bare faresedlene nr. 3, 4.1, 4.3, 8 og 9).

Tankkjøretøy på over 1000 liter, kjøretøy med løstanker på over 1000 liter, batterikjøretøy med samlet volum på over 1000 liter og kjøretøy beregnet på transport av tankkonteinere, multimodale tanker eller MEGC-er (multielement gasskonteinere) med individuelt volum over 3000 liter som brukes til transport av farlig gods, skal ha en spesiell godkjenningsattest. Godkjenningsattesten utstedes av vegkontoret og er gyldig i ett år. I tillegg skal kjøretøy som er beregnet på transport av eksplosive varer og gjenstander (EX/II- og EX/III-kjøretøy) og MEMU-kjøretøy (mobil produksjonsenhet), ha tilsvarende godkjenningsattest.