Fagstoff

Krav ved godstransport

Publisert: 29.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Leveranse

Mange aktører er involvert i et godstransportoppdrag, og kravene til de ulike aktørene varierer. I dette avsnittet lærer du hva de ulike aktørene legger vekt på for at kundene skal få varene sine skadefrie og til avtalt tid.

Daniel har foretatt et sendekjøp
Fotograf: Berit Roald
 

 

Lastebil, trailer fra Bring logistics - Posten
Fotograf: Øystein Søbye
 

 

 

 

 

PIB-senter (Post-I-Butikk) PIB-senter (Post-I-Butikk).
Fotograf: Stian Lysberg Solum
 

Et eksempel på kundekrav ved godstransport

Når selgere og kjøpere av varer befinner seg på ulike steder, må varene sendes fra selgeren til kjøperen. Slike kjøp kaller vi sendekjøp. Godstransport oppstår som et resultat av sendekjøp, og kunden kjøper altså godstransport i kombinasjon med et sendekjøp.

Daniel har gjort et sendekjøp av en pc fra en nettbutikk langt borte. Nettbutikken må derfor levere både kjerneproduktet som Daniel etterspør, og en godstransporttjeneste for å få pakken levert. Nettbutikken selger her en vare med tilleggstjenester, pluss transport med tilleggstjenester. Nettbutikken leverer selv varen med tilleggstjenester, men kjøper transporten med tilleggstjenester fra Bring.

For nettbutikker som selger til forbrukermarkedet, er viktige egenskaper ved levering av lagertjenester

  • riktig registrering av kundeordren
  • feilfri ordreplukk
  • riktig informasjon til kunden (fraktbrev, faktura, sporingsnummer, kontaktopplysninger ved reklamasjon, informasjon om restordrer og tidspunktet de vil bli ekspedert på)
  • riktig emballering for å forebygge transportskade
  • overlevering av varen til godstransportør til avtalt tid

Nettbutikken tar kontakt med Bring, som skal transportere pakken til Daniel. Bring tar først imot pakken fra nettbutikken, og deretter transporterer Bring pakken til det Post i Butikk-senteret som ligger nærmest Daniel. Her må Daniel selv hente pakken. For Daniel er det viktig av pakken kommer fram uten transportskade og til avtalt tid. Godstransportørene må derfor sikre at deres transporttjenester har de nødvendige egenskapene som varekjøperne krever.

Daglig levering av hele vogntog med nye ferdigvarer til avtalt tid er avgjørende for plukking av ordrer ved sentrallageret.Daglig levering av hele vogntog med nye ferdigvarer til avtalt tid er avgjørende for plukking av ordrer ved sentrallageret.
Opphavsmann: Gunnar Ottesen
  

 

 

 

 

 

Ferdigsorterte pakker på tur til Bergen lastes i container (Postens godssenter)Ferdigsorterte pakker lastes i container.
Fotograf: Gunnar Ottesen
 

Viktige egenskaper ved godstransport

Viktige egenskaper ved godstransport er å levere sendingen

  • komplett
  • til rett tid
  • til riktig utleveringssted
  • skadefri
  • med korrekt informasjon (angrefristskjema, faktura, sporingsnummer)

Produksjonsbedrifter og handelsbedrifter som kjøper godstransporttjenester, legger også vekt på andre egenskaper. Mange slike bedrifter får i dag tilført innsatsfaktorer (råmaterialer,
komponenter og ferdigvarer) i takt med produksjonen. Stopper tilførselen opp, stopper også produksjonen opp. Bedriftene legger derfor stor vekt på at transportøren kan levere

  • pålitelige transporttjenester (levering til avtalt tid)
  • sikre transporttjenester (levering uten transportskade)
  • transportmiljø tilpasset de krava som varene stiller (særlig temperaturkrav for matvarer: kjøl, frys, sval)

Samlastspeditører mottar gods fra mange avsendere og distribuerer godset til mange mottakere. Slike bedrifter legger stor vekt på

  • feilfri sortering av godset
  • pålitelig transport (levering til avtalt tid)
  • sikker transport (skadefri leveranse)
  • riktig informasjon til transportkjøperen (sporingsnummer, faktura)