Fagstoff

Lastbærer

Publisert: 22.08.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Sikring av last

En forutsetning for at lasten skal kunne sikres, er at lastbæreren har sikringsfester. Nå skal vi se litt nærmere på lastbæreren.

Lenker:

Lastsikring del 1 

Lastsikring del 2 

 

Lastbærer.Lastbærer.
Fotograf: Per Haukeberg
 

Lastbærer 2Lastbærer.
Fotograf: Per Haukeberg
 

En lastbærer er et lasteplan, et flak eller en konteiner. Når du skal sikre gods, er det ikke nok at du bruker bånd og kjetting som er sterke nok. Du må også være sikker på at punktet der sikringsutstyret festes i lastbæreren, er sterkt nok. Husk regelen: Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd.

På en vanlig lastebil med tillatt totalvekt over 7000 kg vil et sikringsfeste normalt tåle 2000 kg. Tenk over dette når du plasserer sikringene som skal brukes. Kravene til en lastbærer er noe uklar, da regelverket er flyttet fra forskrift om krav til kjøretøy og over i forskrift om bruk av kjøretøy. Flere endringer ventes i forbindelse med at regelverket skal tilpasses EU-standarder.

Friksjonen mellom gulvet i lastbæreren og godset er med på å sikre lasten. I teorien er det slik at dersom friksjonskoeffisienten er over 0,5, vil lasten være sikret godt nok både sideveis og bakover.

Støttestenger er stenger som settes mellom gulv og tak eller tvers over – fra side til side. Slike støttestenger er bare beregnet som støtte og vil ikke holde de kreftene som kan oppstå framover.