Her skal vi vise eksempler på hvordan medarbeidere i service- og samferdselsfagene kan bruke IKT i reiselivs-, handels- og transportbedrifter. IKT kan føre til bedre kundeservice – og kan også øke bedriftens produktivitet. Begge deler bidrar til å styrke konkurransekraften.
Eksempler på tiltak som bedrer kundeservicen
Ved bruk av IKT kan kundene straks få svar på spørsmål de måtte ha:
- Finnes det ledige hotellrom?
- Hva koster en reise fra A til B med transportør C?
- Har leverandøren den aktuelle varen på lager?
- Når kommer varen jeg bestilte (pakkesporing)?
Kan du selv komme på egne eksempler?
Eksempler på tiltak som øker produktiviteten
Ved hjelp av IKT kan vi spare mye manuelt arbeid:
- Bedriften trenger ikke personell til å svare på spørsmål som kundene selv kan finne svar på via Internett.
- Bedriften sparer personell når kundene selv registrerer sine ordrer.
- Bedriften sparer personell på å bruke nettbank der kundene registrerer all betalingsinformasjon.
Fortsett lista selv, den er lang.
CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.03.2017