Hopp til innhold

Fagstoff

Salg og markedsføring

Salgs- og markedsarbeidet i en bedrift er også er en del av logistikken. Det gjelder både i godt etablerte bedrifter og når man etablerer ny bedrift.
REMA distribusjonsbil
Åpne bilde i et nytt vindu

Samarbeid gir resultater

Når vi plasserer salg og markedsføring som ett av de sentrale logistikkområdene, vil nok en del undre seg. Men det betyr ikke at logistikkavdelingen i en bedrift skal overta for verken produktutviklere eller selgere. Det betyr først og fremst at alle aktører i verdikjeden må ta hensyn til god logistikk. Den beste måten å lykkes på er å arbeide sammen mot et felles mål.

Logistikk som forretningsidé

Når man etablerer en ny bedrift, er følgende logistikkvurderinger helt avgjørende:

  • Hvilke råvarer skal vi benytte?
  • Hva skal vi lage selv, og hva skal vi kjøpe av andre?
  • Skal vi produsere det vi tror vil kunne bli et kjøp, eller det som faktisk er bestilt?
  • Skal vi drive egen distribusjon eller leie andre?
  • Hvordan sikrer vi oss korrekt oppgjør og unngår betalingsproblemer hos kunder?
  • Hvordan skal vi håndtere kundeservice på telefon og nett?

Disse spørsmålene og mange andre vil ofte danne grunnlaget for bedriftens forretningsidé.

Også i en godt etablert bedrift vil logistikk være en del av salgs- og markedsarbeidet. I forbindelse med produktutvikling og markedsundersøkelser vil spørsmål rundt effektiv produksjon, underleverandørers leveringssikkerhet og distribusjon av ferdige produkter være viktig. Vi må helt enkelt vite hva vi kan tilby, og hva det vil koste oss å holde de lovnadene vi gir. Vi må også se sammenhenger mellom produksjons- og distribusjonskostnader og det markedet er villig til å betale.

CC BY-SASkrevet av Morten Gunnar Plassen.
Sist faglig oppdatert 05.12.2017

Læringsressurser

Vareflyt