Hopp til innhold

Fagstoff

Sjangre i endring

Mediesjangre endrer seg i takt med nye medievaner og ny medieteknologi. Tradisjonelle mediehus publiserer nå i flere kanaler. Sjangerblanding er heller ikke lenger fy-fy.
Jentene i Skam med Gullruten-prisen. Fotografi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mediebildet endres

I vår tid er mediebildet i stor endring. For å nå ut til publikum jobber derfor mediebransjen iherdig med å tilpasse gamle og utvikle nye sjangre for nye kanaler og formater. NRKs korte videonyheter med teksting for deling på Facebook er et eksempel på hvordan et tradisjonelt mediehus tilpasser seg en ny medievirkelighet. Et annet eksempel er sjokoladefabrikken Freia som har valgt å lage reklame tilpasset Instagram-formatet.

Sjangerblanding

Ungdomsserien Skam er et eksempel på en serie som blander sjangre, og som bruker ulike kanaler og formater for å nå ut til målgruppen. Skam er en dramaserie, og alle karakterene og profilene i serien er fiktive. I Skam sesong 2 følger vi Noora gjennom våren i førsteklasse på Nissen videregående skole i Oslo. Publikum kan følge serien hver dag på NRK P3s nettside, og via Instragram-profilene til alle karakterene. I tillegg blir også alle ukens filmer samlet i en episode hver fredag og vist på NRKs nett-tv og på skam.p3.no, der hver av karakterene har egne profilsider.

Manusforfatter og regissør Julie Andem har laget en serie som bruker ungdommens egne kommunikasjonsformer for å treffe målgruppen. Utgangspunktet for serien er å hjelpe 15-årige jenter med å mestre prestasjonspresset de opplever. Andem tenker seg at Skam skal være en blanding av sosialrealisme, såpeopera og sitcom, i ett og samme univers.

Les hele intervjuet med Julie Andem på rushprint.no:

Nerven i Skam skal være sterk og relevant

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller