Her finner du oppgaver som er knyttet opp mot markedsføringstemaet.
Oppgave 1
Finn annonser (enten i blader eller på nettet) eller reklamefilmer som passer til de ulike hovedoppgavene som markedskommunikasjonen har.
Oppgave 2
Finn to produkter innenfor restaurant og matfagene som skiller seg sterkt fra hverandre i måten de blir markedsført på – for eksempel et eksklusivt produkt versus et svært rimelig produkt. Hvordan vil du beskrive markedskommunikasjonen som er gjort for hvert produkt?
Oppgave 3
- Har du brukt sosiale medier til å gi produkttips noen gang?
- Hvilke typer produkter er det du tipser om?
- Hvorfor har du tipset venner og bekjente om ulike produkter?
- Har du fått produkttips gjennom sosiale medier?
- Hvilke tips har du satt mest pris på?
- Kjenner du til bedrifter som bruker sosiale medier for å øke salget sitt?
- Hva er det de gjør?
Oppgave 4
Kan du finne et eksempel på et produkt du vil kjøpe nesten uansett pris, og et produkt du ikke vil kjøpe dersom prisen stiger med mer enn 25 prosent i forhold til dagens pris?
Oppgave 5
Finn eksempler på produkter som er priset etter de tre formene for prissetting.
- Kostnadsorientert prissetting
- Etterspørselsorientert (markedsorientert) prissetting
- Konkurranseorientert prissetting
CC BY-SASkrevet av Hanne-Lisbet Løite og Mette Holan.
Sist faglig oppdatert 17.06.2019