Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kjøpsroller

Det er viktig å vite hvem som har hvilke roller for den som skal markedsføre og selge produktet. Det hjelper ikke å forsøke å påvirke den som kommer i butikken for å handle, hvis det er en annen som legger premissene for valget, og som tar selve beslutningen.
Bilde av en bilselger som selger bil til et ungt par der kvinnen sitter inne i bilen
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Hvilke kjøpsroller er i aksjon – og hvem har de ulike rollene – når du skal kjøpe deg:

  • mobiltelefon
  • jeans
  • vintersko
  • ferietur
  • moped/scooter
  • sjokolade
  • kinobillett
  • frisørtime

Oppgave 2

Hvilke roller er i aksjon, og hvem har de ulike rollene, når en familie med mor, far og to tenåringsbarn skal kjøpe ny bil? Hvilken rolle – eller hvilke roller – har ektemannen som skal kjøpe ny dress?

Relatert innhold

Når det er større og dyre innkjøp som skal gjøres, er det ofte ikke bare én person involvert i kjøpsprosessen. De andre «spiller» da ulike roller.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 20.03.2018

Læringsressurser

Kjøpsadferd