Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

FotballShop

Denne tverrfaglige heldagsprøva tar for seg sentrale kompetansemål i alle tre programfagene. Tidsplan og organisering tilsvarer tverrfaglig eksamen på Vg2 og kan variere noe fra fylke til fylke.
Bilde av Brannsupportere.
Åpne bilde i et nytt vindu

Casebeskrivelse

FotballShop startet i 3. etasje på Oslo City i 1995, og har fra begynnelsen hatt som mål å selge supporterutstyr og effekter fra alle verdens lag. Gjennom årene har FotballShop opparbeidet et nært samarbeid med de største klubbene i Europa, og det har gjort det mulig for butikken å kunne tilby produkter fra en mengde forskjellige lag rundt om i verden. I 2004 ble det i tillegg åpnet en ny butikk på Ullevaal Stadion, i 2005 åpnet nettsiden fotballshop.no, og i 2006 åpnet en butikk i Tønsberg.

Alle FotballShop-butikker og internettbutikken er selvstendige butikker. Dette innebærer at for eksempel utvalget og prisene varierer fra butikk til butikk.

Se mer informasjon på fotballshop.no.

I 2010 åpnet FotballShop ytterligere en butikk i Storgata i Hønefoss. Du har nå overtatt som eier av butikken. På grunn av konkurranse i markedet ønsker du nå å gjøre en del tiltak for å bedre butikkens framtid.

Konkretisering av læreplanmål og vurderingskriterier

Programfaget Markedsføring og salg les mer
Konkretisering
Nivå 1 (1–2)
Nivå 2 (3–4)
Nivå 3 (5–6)

Lage en markedsplan med alle deler som skal være med i den (bortsett fra handlingsplanen). Dette vil si:

- lage en situasjonsanalyse

- lage markedsmål

- finne målgruppe

- bruke konkurransemidlene/ markedsmiks

- presentere markedsplanen og bruke hjelpemidler som for eksempel PowerPoint

Lage en markedsplan for en bedrift (bortsett fra handlingsplanen). Dette vil si:

- lage en situasjonsanalyse. Eleven kan enkelt forklare hva man skal gjøre, og vet forskjellen på interne og eksterne arbeidsbetingelser.

- kjenne til markedsmål

- vite hva målgrupper er, og kan gi eksempler

- ha kjennskap til konkurransemidlene

Lage en enkel markedsplan for en bedrift (bortsett fra handlingsplanen). Dette vil si:

- lage og forklare en situasjonsanalyse

- foreslå markedsmål

- finne målgruppa/
målgrupper og forklare hvorfor de er målgruppe

- vise hvordan konkurransemidlene kan brukes

Lage en markedsplan med klare sammenhenger mellom de forskjellige delene (bortsett fra handlingsplanen). Dette vil si:

- lage og forklare en situasjonsanalyse, og foreslå hva man skal gjøre med denne

- lage og begrunne markedsmål basert på den informasjon du har skaffet

- bruke informasjonen som du har skaffet, og finne og vurdere målgruppe/
målgrupper

- velge bruk av konkurransemidlene som passer ut fra den informasjon du har skaffet, og begrunne bruken av dem

Programfaget Økonomi og administrasjon les mer
Konkretisering
Nivå 1 (1–2)
Nivå 2 (3–4)
Nivå 3 (5–6)

Vurdere bedriftens rentabilitet, likviditet og finansiering

Forklare begrepene regnskapsanalyse, rentabilitet, likviditet og finansiering.

Gi eksempler på hvilke krav som stilles til rentabilitet, likviditet og finansiering.

Vurdere bedriftens rentabilitet, finansiering og likviditet opp mot kravene.

Foreslå tiltak for å forbedre bedriftens resultat og økonomiske stilling.

Programfaget Sikkerhet les mer
Konkretisering
Nivå 1 (1–2)
Nivå 2 (3–4)
Nivå 3 (5–6)

- sikkerhetsmål for fysisk sikring

- risikoanalyse

- risikonivå

- sannsynlighets-reduserende tiltak

- konsekvens-reduserende tiltak

- handlingsplan

Beskrive fasene i en risikoanalyse og gjennomføre en enkel risikoanalyse.

Beskrive forskjellen på sannsynlighet og konsekvens.

Beskrive hva tiltak er.

Beskrive hva en handlingsplan er.

Kunne gjennomføre og forklare en risikoanalyse.

Forklare hva sannsynlighets-reduserende og konsekvens-reduserende tiltak er.

Forklare og anbefale tiltak i en handlingsplan.

Kunne gjennomføre og vurdere/drøfte en helhetlig og systematisk risikoanalyse.

Vurdere sannsynlighets-reduserende og konsekvens-reduserende tiltak.

Kunne vurdere og drøfte tiltak i en handlingsplan ut fra risikoanalysen og forutsetninger som ligger til grunn for casen.

Følgende oppdrag skal løses på selve tentamensdagen

Tidsramme: 3 timer

Oppdrag 1 – Markedsføring og salg

For å få en oversikt over situasjonen og et godt utgangspunkt for videre arbeid skal du gjøre følgende:

  1. Lage en situasjonsanalyse.
  2. Lage og begrunne markedsmål og målgrupper.
  3. Definere og velge bruk av konkurransemidler.

Oppdrag 2 – Økonomi

Regnskapsanalysen for FotballShop i Hønefoss viser:

Tabell som viser regnskapsanalyse for FotballShop.
Åpne bilde i et nytt vindu

Beregning av nøkkeltall

Tabell som viser beregning av nøkkeltall for FotballShop.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Forklar begrepene regnskapsanalyse, rentabilitet, likviditet og finansiering.
  2. Gi eksempler på hvilke krav som stilles til rentabilitet, likviditet og finansiering.
  3. Vurder bedriftens rentabilitet, finansiering og likviditet opp mot kravene.
  4. Foreslå tiltak for å forbedre bedriftens resultat og økonomiske stilling.

Oppdrag 3 – Sikkerhet

Flere butikker i Hønefoss sentrum har nylig vært plaget av innbrudd. Du ønsker derfor å oppdatere lokalene når det gjelder fysisk sikring, for å unngå eventuelle tap av materielle verdier.

  1. FotballShop er generelt godt sikret, men ved inspeksjon ser du at inngangsdøra trenger en oppdatering. Dette er den eneste atkomsten inn til butikken – og den går rett ut mot gateplan. Det er også dårlig belysning ved inngangspartiet. Ellers er det et større utstillingsvindu ut mot gata. Du tar også for deg sikkerheten innendørs – her kan du lage dine egne forutsetninger. Ta utgangspunkt i akseptkriteriene som er utarbeidet for den uønskede hendelsen og gjennomfør en risikoanalyse (se vedlegg).
  2. Lag en handlingsplan hvor du kommer med ulike tiltak for fysisk sikring.

Vedlegg

Akseptkriterier for materielle verdier

  • GRØNN - Ikke fare for innbrudd.
  • GUL - Forsøk på innbrudd/innbrudd med begrenset skade. Uønsket hendelse hindrer ikke den daglige driften.
  • RØD - Butikken blir totalskadet.

Vurder sannsynlighet og konsekvens ut fra disse tabellene

Grad av sannsynlighet

Uønsket hendelse: innbrudd

Lite sannsynligSjeldnere enn 1 hendelse per 10. år
Mindre sannsynlig1 gang per 10. år eller oftere
Sannsynlig1 gang per 5. år eller oftere
Ganske sannsynlig1 gang per 3. år eller oftere
Svært sannsynligMer enn 1 gang per år eller oftere

Grad av konsekvens

Økonomisk tap av materielle verdier. Total verdibeholdning og inventar kr 1 250 000.

Høy
  • Katastrofalt
  • Meget kritisk
  • All materiell verdi er tapt.
  • Over 80 prosent av materiell verdi er tapt.
Middels
  • Farlig
  • Mindre farlig
  • 40–80 prosent av materiell verdi er tapt.
  • 20–40 prosent av materiell verdi er tapt.
Lav
  • Ufarlig
  • Mindre enn 20 prosent av materiell verdi er tapt.
CC BY-SASkrevet av Heidi Bukten og Britt Wathne Nygård.
Sist faglig oppdatert 14.05.2018

Læringsressurser

Tverrfaglige oppgaver og heldagsprøver