Hopp til innhold

Fagstoff

Blogging for salg

Mange ungdommer følger med på blogger. Enkelte rosabloggere blir lest av mellom 10 000 og 80 000 lesere. Bloggere som tjener penger på å skrive om varer og tjenester, skal merke dette som reklame.
Rosablogger
Åpne bilde i et nytt vindu

Rosablogging – skjult markedsføring?

Blogging er utbredt blant ungdom. Mange blogger ser ut som en personlig dagbok. Ser vi nærmere etter, skjuler dagboka ofte reklame for bestemte produkter. Det kan være kort vei fra å lese en produktomtale på en blogg til å kjøpe varen på nettet.

Rosabloggerne skriver om sin egen hverdag, utseende, sminke og moter. De er opptatt av hvordan moteklær og sminke gjør deg vakrere og mer lykkelig. Enkelte rosabloggere er svært populære. De mest leste bloggerne har mellom 10 000 og 80 000 lesere hver dag. De tiltrekker seg derfor produsenter som ønsker å plassere produktene sine i bloggen.

Ikke alle rosabloggere får tydelig fram at de får betalt for å skrive positivt om klær, sminke og pleieprodukter. Skjult markedsføring er brudd på § 3 i markedsføringsloven.

www.lovdata.no – markedsføringsloven

Du kan lese mer om Rosablogg her.

Forbrukerombudet protesterer

Mangelfull merking av reklame har vært vanlig hos mange toppbloggere. Bloggere som tjener penger på å skrive om varer og tjenester på bloggen sin, er etter markedsføringsloven forpliktet til å merke dette som reklame. Forbrukerombudet har utarbeidet en veiledning om merking av bloggmarkedsføring.

Merking av reklame i sosiale medier - forbrukertilsynet.no

Her blir det blant annet slått fast at du skal merke innlegg som reklame:

  • når du får betalt for å skrive om et produkt eller en tjeneste
  • når du mottar gratis produkter eller tjenester, for eksempel gratis sminkeprodukter eller treningsabonnement, mot å skrive om dette
  • når du lenker til produkter og du kan få betalt dersom leserne klikker på lenken eller kjøper produktet via din lenke

Blogginnlegg skal merkes for at leserne tydelig skal oppfatte at det er snakk om reklame:

  • Bruk klare og tydelige ord, som «reklame» eller «annonse».
  • Merk reklameinnleggene øverst.
  • Bruk tydelig skrift og tilnærmet samme skriftstørrelse som resten av blogginnlegget.

HUSK!

Markedsføringsloven gjelder alle medier, trykte så vel som elektroniske. De samme reglene gjelder dersom du for eksempel reklamerer for produkter via sosiale medier.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 17.01.2019

Læringsressurser

Salgs- og markedsrett