Hopp til innhold

Fagstoff

Nasjonal strategi for norsk reiseliv

Nasjonal reiselivsstrategi 2030 ble ferdigstilt av Innovasjon Norge i 2021 på vegne av regjeringen. Den har visjonen "Sterke inntrykk med små avtrykk". Strategien er utarbeidet i samarbeid med reiselivsnæringen i Norge, og alle norske destinasjoner har bidratt med sine innspill.
Fem turister i Lofoten ser på og tar bilde av utsikten. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvorfor trenger vi en strategi?

For å kunne sikre en bærekraftig utvikling av reiselivet trenger vi en felles retning og felles mål. Pandemien ble brutal for reiselivsnæringen, siden verden stengte ned. Samtidig ga den oss en mulighet til å tenke mer helhetlig og bærekraftig på gjenoppbygging og videre utvikling etter pandemien. Dette er en pådriver i utviklingsarbeidet for norsk reiseliv, sammen med teknologi, digitalisering og det grønne skiftet. Strategien er lagd for å gi en felles retning for bærekraftig reisemålsutvikling fram til 2030.

Nærings- og fiskeridepartementet ga Innovasjon Norge i oppdrag å utarbeide strategien. Det har Innovasjon Norge gjort i samarbeid med norsk reiselivsnæring og flere andre offentlige og private fagmiljøer, bransjer og sektorer. Det er en strategi for en helhetlig utvikling av norsk reiseliv og Norge som reisemål, med særlig vekt på perioden 2021–2024. I denne perioden skal strategien bidra til å løfte næringen ut av krisen forårsaket av covid-19-pandemien.

Diskuter i klassen

Hva tror dere menes med strategiens visjon?

Sterke inntrykk med små avtrykk

Både satsingsområdene og tiltakene som er nevnt i strategien, er basert på internasjonale analyser, trender og utviklingstrekk. I tillegg har reiselivsfaglige råd og ulike aktørers innspill bidratt i strategiarbeidet.

Se video om Nasjonal reiselivsstrategi (vimeo)

Hovedmål for reiselivsstrategien

Hovedmålene i strategien er omfattende, og for å klare å gjennomføre er næringen avhengig av et tett samarbeid mellom private og offentlige reiselivsaktører. Hovedmålene i strategien er:

  1. Norsk reiseliv skal øke sin egen verdiskaping og bidra til jobbskaping i hele landet.

  2. Norsk reiseliv skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn.

  3. Norsk reiseliv skal bidra til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere.

  4. Norsk reiseliv skal levere så høy kundeverdi at betalingsvilje og gjenkjøp øker.

Hovedmålene med tilhørende delmål
  1. Norsk reiseliv skal øke sin egen verdiskaping og bidra til jobbskaping i hele landet.

    1. Vi skal øke eksportverdien av konsumet med 20 milliarder kroner innen 2030, og det innenlandske konsumet tilsvarende.

    2. Vi skal øke antallet reiselivsrelaterte jobber i Norge med 25 prosent innen 2030.

  2. Norsk reiseliv skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn.

    1. Vi skal redusere klimautslippene i det stedlige reiselivet med 50 prosent innen 2030.

    2. Vi skal ha størst mulig andel gjester med høy verdiskapingseffekt og lavt klimaavtrykk. CO2-avtrykket fra de besøkendes transport til/fra/i Norge skal reduseres med ti prosent årlig, med 2019 som utgangspunkt.

    3. Vi skal være en pådriver for at klimautslippene i hele transportsektoren går ned.

  3. Norsk reiseliv skal bidra til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere.

    1. Der reiselivsaktiviteten øker i omfang skal også sysselsetting og bosetting øke tilsvarende.

    2. Handels- og servicetilbudet i reiselivs- og hyttekommuner skal være større enn innbyggertallet alene tilsier.

    3. Vi skal øke direkte og indirekte ringvirkninger av reiselivskonsumet lokalt, gjennom å prioritere målgrupper med høyt lokalt forbruk.

    4. Andelen innbyggere som mener at reiselivet bidrar til vekst og utvikling skal øke på alle typer reisemål.

  4. Norsk reiseliv skal levere så høy kundeverdi at betalingsvilje og gjenkjøp øker.

    1. Vi skal styrke vår posisjon som et mer komplett reisemål for nasjonale og internasjonale målgrupper, slik at potensialet innen kultur, matopplevelser og gode møter med lokalsamfunnene blir forløst.

    2. I målgruppene som norsk reiseliv satser på skal forbruket øke med 25 prosent fram til 2030.

Gjennomføring og oppfølging

Alle private og offentlige reiselivsaktører må samarbeide for å nå målene i reiselivsstrategien. Strategien må implementeres i de ulike reiselivsaktørenes egne planer og strategier for en bærekraftig reiselivsutvikling. Det strategiske arbeidet må bli fulgt opp som en kontinuerlig prosess for at man skal nå de overordnede målene innen 2030.

Kilder

Innovasjon Norge. (7. april 2021). Nasjonal reiselivsstrategi 2030. Sterke inntrykk med små avtrykk. https://assets.simpleviewcms.com/simpleview/image/upload/v1/clients/norway/Nasjonal_Reiselivsstrategi_original_ny_cad86af3-d2e9-486d-9c4e-7d1e7709ca32.pdf

Regjeringen. (6. mai 2021). Pressemelding. Nye tiltak skal restarte reiselivet på vei ut av pandemien. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-tiltak-skal-restarte-reiselivet-pa-vei-ut-av-pandemien/id2847863/


CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 28.09.2021

Læringsressurser

Samarbeid i reiselivsnæringen