Bedriftsmarkedet vs. forbrukermarkedet
Markedsføring på bedriftsmarkedet, eller business–to–business–markedsføring (b2b) som det også kalles, skiller seg fra markedsføring på forbrukermarkedet på følgende områder:
- Færre og større kunder krever mer personlig kontakt og legger vekt på relasjonsbygging. Markedsføringen skjer i form av personlig salg, telefonsalg, salgsbesøk, e-post, nyhetsbrev, deltakelse på messer og lignende, salgsbrev (DM) og mer direkte og personlig kommunikasjon. Sosiale medier benyttes mer og mer i markeds- og salgsarbeid på bedriftsmarkedet.
- Motiver for innkjøp er basert på fornuft og økonomiske kriterier som krever en markedskommunikasjon som vektlegger på pris, kvalitet, leveringsbetingelser, tekniske data og andre faktaopplysninger. En innkjøper bruker gjerne Internett til å søke informasjon om produkter, og en strukturert hjemmeside med fyldig produktinformasjon kan være det som skiller én bedrift fra konkurrentene.
- Kjøpsprosessen er mer omfattende og involverer flere beslutningstakere. Dette krever at det blir lagt mer vekt på relasjonsbygging, personlige kontakter, forhandlinger, kontrakter og individuelle avtaler.
- CMR-systemer, kundedatabaser og lagring av kundedata benyttes aktivt for å skreddersy og gjøre markedsføringen mest mulig målrettet.
Tre roller
En selger på bedriftsmarkedet har ifølge Gorm Kunøe tre roller: Han eller hun er selger, kundeoppfølger og informasjonsinnhenter.
Rollen som selger
Selgeren må kunne oppnå kontakt med ulike personer, kjenne produktet, dets tekniske data og produktegenskaper, kunne presentere og demonstrere produktet og kjenne til og kunne gjennomføre en salgsprosess. Selgeren må mestre ulike verktøy for salgsstøtte og analyse, og være god til å bygge relasjoner.
Rollen som kundeoppfølger
Selgeren må kunne yte service og følge opp ordren fra den mottas til varene er levert hos kunden. Helt konkret vil det si at selgeren sørger for at kunden får riktig vare til avtalt pris, kvalitet og antall, og at varen leveres til avtalt tid og sted.
Rollen som innsamler
Selger må kunne samle relevant informasjon om kunden, som kjøpshistorikk, kundemøter, telefonsamtaler, e-poster, avtaler og kontaktpersoner. Informasjon om markedet, bransjen og konkurrenter er også av betydning.
I tillegg bør en god selger på bedriftsmarkedet ha personlige egenskaper som disse hentet fra dagensperspektiv.no.