Hopp til innhold

Fagstoff

Hovedaktiviteter og støtteaktiviteter

Hovedaktiviteter eller primæraktiviteter er de aktivitetene som er direkte rettet mot produksjon og verdiskaping. Felles for støtteaktivitetene er at de ikke er direkte rettet mot produksjonen. Støtteaktivitetene påvirker og støtter opp under hovedaktivitetene.
Mann som holder et nettbrett og styrer en robotarm. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Verdikjeden illustreres ofte som vist i figuren nedenfor.

Hovedaktiviteter

De aktivitetene som direkte kan knyttes til produktet, omtales som hovedaktiviteter, eller primærfunksjoner. Det kan være mottak av varer, forskjellige ledd i produksjonen, salg og markedsføring av produktene, leveranse til kunden og oppfølging og service i etterkant av leveransen.

Støtteaktiviteter

De aktivitetene som ikke direkte kan knyttes til produktet, omtales gjerne som støtteaktiviteter, eller sekundærfunksjoner. Det kan dreie seg om ledelse, personalutvikling, teknologiutvikling og innkjøp.

Alle funksjonene, både hovedaktiviteter og støtteaktiviteter, er viktige og mer eller mindre avgjørende for å sikre rett kvalitet på produktet.

En måte å forstå skillet mellom hoved- og støtteaktiviteter på er å vurdere hvilke ansatte som ville være utsatt hvis det ble aktuelt med permitteringer i bedriften. Det er grunn til å tro at medarbeidere fra støttefunksjonene først ville tas ut i permittering. Medarbeidere knyttet til hovedfunksjonene er på kort sikt helt avgjørende for leveransen av produktene.

Relatert innhold

Porters modell for verdikjedeanalyse skiller mellom hovedaktiviteter og støtteaktiviteter. Her får du lære mer om hovedaktiviteter.

Porters modell for verdikjedeanalyse skiller mellom hovedaktiviteter og støtteaktiviteter. Her får du lære mer om støtteaktivitetene.

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 01.05.2018

Læringsressurser

Verdikjeden