Hopp til innhold

Fagstoff

Internett og e-handel

De aller fleste aktørene i reiselivet har egne nettsteder og er også knyttet til større nettportaler. Ved utformingen av et nettsted er det viktig å vite hva man ønsker å oppnå, og å presentere et budskap som med få ord blir forstått og «treffer kunden hjemme».
En kvinne ser etter en innkvartering i Berlin med mobilapplikasjonen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Visit …

Leverandører innen reiseliv kan enten utforme sitt eget nettsted eller knytte seg til en større portal.

En viktig nettportal for reiselivet i Norge er VisitNorway.no. Offisielle internettsteder, både nasjonale, regionale og lokale, bruker ofte visit i Internett-adressen, for eksempel VisitGreece.com, www.visitdenmark.com, http://www.visitbergen.com og http://www.visitlofoten.com.

Sosiale medier blir stadig viktigere, blant annet Facebook. Enkelte destinasjoner har opprettet egne grupper på Facebook, for eksempel Hellas.

Tips for satsing på Internett

  • Klargjør hva du vil med satsingen. Før du setter i gang, bør du ha en visjon om hva du tar sikte på å oppnå med satsingen på Internett. Det er bedre å komme litt forsinket på nettet enn å være først med en dårlig presentasjon.
  • Finn en nettløsning som passer til den eksisterende organisasjonen. Har medarbeiderne nødvendig kompetanse og tid til å kommunisere over Internett? Er organisasjonen tilpasset Internett? Hvis ikke bør du antakelig først gjøre noe med det.
  • Velg løsninger som gir merverdi. Informasjonen pånettet bør ikke være kopi av det som finnes i trykte medier. En god nettløsning gir ny og spennende informasjon.
  • Nettsider med hurtig søk. Den typiske nettkunden har dårlig tid, og det bør derfor ta kort tid å finne fram all vesentlig informasjon. Store bilder, lyd og videofilm kan være spennende og informativt, men det kan ta lang tid å laste ned.
  • Presentasjon på leserens premisser. Du kjenner uttrykket «som man roper i skogen, får man svar»? Sett deg i leserens sted når du skal presentere produktene og tjenestene. Start med det som er det viktigste for de kundene du ønsker å nå.
  • Bruk Internett for benchmarking. Både konkurrenter og andre fornyer stadig bruken av Internett. Hva er bra, og hva er dårlig? Ved å studere hvordan andre bruker Internett, kan du få ideer om hva du kan forbedre på dine egne sider.
  • Velg en løsning som tillater hurtige endringer. Våkne konkurrenter bruker også Internett. Derfor er det viktig å velge en teknisk løsning som – uten kostbar og tidkrevende eksperthjelp – gjør det mulig å endre tekst og layout raskt.
  • Lag budsjett for både ny løsning og vedlikehold. Nettsider er «ferskvare» – de blir smakløse hvis de ikke blir fornyet. Ingen gidder å oppsøke nettsteder som inneholder det samme uke etter uke.
  • Ha én ansvarlig nettredaktør. Myndighet og ansvar for satsingen på Internett bør være klart plassert. Uansett hvor liten organisasjonen er, bør det utpekes én ansvarlig nettredaktør.

Benchmarking – «å merke ut benken» – er et uttrykk fra håndverksbedrifter og går ut på at man skulle sammenligne seg med og lære av benken der den beste håndverkeren jobbet. I denne sammenhengen bruker vi det om å sammenligne effektiviteten i vår egen virksomhet med de bedriftene og organisasjonene vi oppfatter som «de beste». Sammenligningen kan omfatte produktivitet, kvalitet og arbeidsprosesser.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 16.01.2019

Læringsressurser

Markedsføring