Hopp til innhold

Fagstoff

Hvordan tilpasse produkt- og tjenesteleveranse etter trendene?

Vi har nå sett på en rekke ulike trender som bedrifter må ta hensyn til når de skal videreutvikle seg. Spørsmålet er da: Hvordan bør bedriften tilpasse produktene og tjenestene sine etter disse trendene?
Kvinne heller vaskepulver i vaskemaskin. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vaskepulver som eksempel

Her skal vi ta for oss en vaskepulverprodusent som eksempel og se nærmere på hvordan den kan tilpasse seg trendene i dagens samfunn.

TrenderHvordan kan produsenten tilpasse seg?Eksempelet med vaskepulverprodusenten
Demografiske endringer

ved å følge med på utviklingen – Statisk sentralbyrå har statistikk

Det har vært en utvikling mot at vi får flere og mindre husholdninger – mange enslige med og uten barn. Har dette noe å si for produktutviklingen av vaskepulver? Bør vi satse på mindre pakninger?
Internasjonaliseringved å følge med på utviklingen i hele verdenVerden er markedet. Hvilke deler av verden kan vi vurdere å selge til?
Raske endringerved å vurdere om produktene krever rask produktutviklingVaskepulver er ikke en type produkt hvor utviklingen skjer kontinuerlig.
Serviceved å vurdere hvilken service bedriften kan tilbyVi kan lage en hjemmeside med gode råd om vask – det kan oppfattes som god service.
Designved å designe emballasjen slik at den blir finere og mer praktiskVi kan tilby refillforpakninger og spesielle dyrere pakninger som ser bra ut og fungerer godt.
Kravstore forbrukereved å tilby et produkt som fungerer bedre enn førVi kan tilby mer brukervennlig emballasje, enklere dosering og et forbedret produkt som vasker både rent og skånsomt
Miljø

ved å vurdere om produktet kan få en miljøprofil

Vaskepulver inneholder kjemikalier som bør være testet slik at de ikke fremkaller allergi eller lignende. Likedan bør pulveret være nedbrytbart og ikke forurense naturen. Refillforpakninger kan være en mulighet også her.
Helse og sunnhetved å se på om produktet kan knyttes opp mot helse og sunnhetNår man trener og er aktiv, må man vaske tøyet etterpå. Vi kan kommunisere at vaskepulveret fjerner svette og vond lukt.
Brukermedvirkning i tjenesteproduksjonved å vurdere brukermedvirkning dersom bedriften produserer tjenesterVi tilbyr ikke tjenester, så dette er ikke aktuelt for oss.
Brukermedvirkning i produktutviklingved å vurdere å engasjere brukere i arbeidet med å forbedre produktetVi kan opprette en Facebook-side og lage aktiviteter som kan engasjere brukerne. Kanskje kan vi stimulere til tips ved å premiere gode forslag.

Oppgave

Lag din egen tabell som viser hvordan produktene flyreiser og mobiltelefoner kan tilpasses trendene.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 10.04.2018

Læringsressurser

Trender i produktutviklingen