Kundene stiller høye krav
I dag er levestandarden i Norge høy, og kundene forventer at den vil fortsette å øke. Derfor etterspør kunder stadig bedre og mer komplette produkter.
Vi nordmenn pusser for eksempel opp hjemmene våre, vi bygger hytter med alle bekvemmeligheter, og vi reiser på lange og dyre opplevelsesturer i feriene. Dette resulterer i at de bedriftene som leverer denne typen produkter, stadig må videreutvikle dem for å dekke behovet i markedet.
Helse og sunn livsstil
En sunn livsstil og en god helse har stor verdi og er i dag noe de fleste betrakter som både viktig og riktig. Man er ikke helt vellykket hvis man ikke springer maraton, går eller sykler Birken – eller i det minste tilbringer tre–fire kvelder i uka på et treningsstudio eller i lysløypa.
Riktig mat er også viktig. Den gamle husmannskosten er igjen blitt «in». Trenden nå er at maten skal være «kortreist» og laget fra bunnen av. Hvis produktet i tillegg signaliserer sunnhet, trening og helse, er dette positive signalverdier, og det vet vi er viktig for mange forbrukere.
Leverandørene av helse og sunn mat benytter seg naturlig nok av denne trenden. Vi finner for eksempel spa-hoteller, treningssentre med utallige treningsvarianter, trenings- og helsetips i både ukeblad og aviser, barnevogner egnet for løping, nøkkelhullsmerkede matvarer og trenings-apper til iPhone. Utvalget er stort – og det vokser stadig.