Nesten hver dag mottar vi reklame i postkassen vår. Vi utsettes også for reklame i radio, på tv og på nettet. Hvor mottakelige er folk for denne typen informasjon? Mange av dem som leser reklame, gjør det fordi de vurderer å kjøpe et bestemt produkt.
Trinn 2: Informasjonssøking (søkeprosess)
En forbruker kan søke etter informasjon på ulike måter. For en som driver med markedsføring, er det interessant å vite hvilke informasjonskilder som finnes, og hvor stor påvirkningskraft de ulike kildene har. Det er vanlig å dele informasjonskildene i tre grupper:
Informasjonskilde | Troverdighet |
---|---|
Kjøperdominerte informasjonskilder: Her inngår både personlige kilder (familie, venner) og egen erfaring med produktet. | Høy |
Selgerdominerte informasjonskilder: Dette er de kommersielle kildene som for eksempel selgerens omtale av produktet, både personlig via salgssamtaler og gjennom annonser, bedriftens egen nettside, Internett, kataloger og på emballasje. | Lav |
Nøytrale informasjonskilder: Dette er de offentlige kildene. Her finner vi rapporter og andre presentasjoner fra uavhengige kilder, for eksempel «TV2 hjelper deg» og «FBI». | Høy |
Som selger er din oppgave å gi kunden mest mulig informasjon slik at han/hun kan ta en god og riktig beslutning.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 28.02.2018