Hopp til innhold

Fagstoff

Økonomisk ansvar når transportøren ikke har kontroll

Her lærer du hvilke situasjoner transportselskaper har økonomisk ansvar for, og hvilke de ikke er ansvarlige for.
Veisperring skiltet med  "Veien stengt" og et fareskilt om ras. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ansvarsregler ved transportoppdrag

Ulike situasjoner som ligger utenfor transportørens kontroll, kan oppstå under et transportoppdrag. Det normale når slike situasjoner oppstår, er at transportøren ikke har økonomisk ansvar for passasjerer eller gods ut over selve transporten. Transportansvaret dreier seg bare om å frakte gods eller passasjerer fra A til B i samsvar med en transportavtale.

Uforutsette hendelser

Transportører opplever jevnlig stengte veier som følge av for eksempel flom, ras eller store snømengder. Dette er hendelser som ligger utenfor transportørenes kontroll, og som det ikke er mulig å forsikre seg mot. Transportørene er derfor heller ikke ansvarlige for de merkostnadene som oppstår for passasjerer og gods når slike hendelser inntreffer. Slike hendelser blir kalt force majeure-hendelser.

En del transportører tar likevel et visst økonomisk ansvar for å unngå negative reaksjoner fra passasjerene som rammes. Om du kommer ut for slike situasjoner, må du forholde deg til gjeldende praksis i ditt eget selskap.

Bagasje og gods

Kofferter i bagasjerommet på en buss. Foto.

Transportselskapene presiserer ofte ansvaret sitt i transportvilkårene. Her framgår det alltid at selskapene ikke har ansvar for fraktfri håndbagasje som blir borte eller skadd. Om en koffert blir borte fra bussens bagasjerom på en rutetur, er busselskapet ikke erstatningspliktig. Dersom passasjeren har tegnet reiseforsikring, vil forsikringen kunne dekke hele eller deler av tapet.

En transportør har alltid ansvar for å dra omsorg for godset som transporteres. Dette betyr at selv om force majeure-hendelser inntreffer, må sjåføren gjøre det som er mulig for å unngå at lasten blir tapt. Vi finner lovgivningen om dette hos Lovdata i vegfraktloven § 22, 23 og 25.

Erstatning

En transportør kan måtte erstatte tapt eller skadd innenriks gods med vareverdien, men maksimalt 17 SDR per kg bruttovekt tapt eller skadd gods. For internasjonalt gods gjelder en maksimal erstatningsgrense på 8,33 SDR per kg bruttovekt tapt eller skadd gods. Verdien av SDR kan du finne på denne valutakalkulatoren.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.06.2023

Læringsressurser

Økonomiske kalkyler og prisberegninger