Hvorfor finner vi tunnelbaner bare i Oslo, og hvorfor er kollektivtrafikken i de andre byene våre nesten utelukkende basert på buss? Figuren nedenfor antyder svaret på spørsmålet.
En normalbuss har kapasitet til å ta unna cirka 90 passasjerer per avgang (sitte- og ståplasser), en forstadsbuss tar cirka 50 passasjerer (bare sitteplasser). Med avganger hvert femte minutt (12 avganger per time) gir dette en kapasitet på cirka 1000 passasjerer i timen med normalbuss og cirka 600 passasjerer i timen med forstadsbuss.
Som du ser, kan kollektive transportmidler ta unna ulike passasjermengder i rushtiden. Tabellen nedenfor oppsummerer tallene.
Transportmiddel | Infrastruktur | Kapasitet per linje per time (antall passasjerer) |
---|---|---|
Normalbuss | Vei (bakkeplan) | 1 000 |
Leddbuss | Vei (bakkeplan) | 2 500 |
Sporvogn | Sporvei (bakkeplan) | 1 000 |
Leddsporvogn | Sporvei (bakkeplan) | 6 000 |
Pendeltog | Skinnegang (bakkeplan) | 5 000 |
Tunnelbane | Skinnegang (under bakkeplan) | 20 000 |
Tabell: Kapasitetstall for ulike kollektivtransportmidler