Hopp til innhold

Fagstoff

Krav ved godstransport

Mange aktører er involvert i et godstransportoppdrag, og kravene til de ulike aktørene varierer. Her lærer du hva de ulike aktørene legger vekt på for at kundene skal få varene sine skadefrie og til avtalt tid.
Foto av et samleband med postpakker.
Åpne bilde i et nytt vindu

Krav til godstransport

Produksjonsbedrifter og handelsbedrifter får i dag tilført råmaterialer, komponenter og ferdigvarer i takt med produksjonen. Stopper tilførselen opp, stopper også produksjonen opp. Bedriftene legger derfor stor vekt på at transportøren kan levere

  • pålitelige transporttjenester (levering til avtalt tid)
  • sikre transporttjenester (levering uten transportskade)
  • transportmiljø tilpasset krava som varene stiller (for eksempel temperaturkrav ved transport av matvarer, som kjøl, frys og sval)

Selgers ansvar

Selgers lagertjeneste må

  • registrere kundeordren riktig
  • ha feilfri ordreplukk
  • oppgi riktig informasjon til kunden (fraktbrev, faktura, sporingsnummer, kontaktopplysninger ved reklamasjon, informasjon om restordrer og tidspunktet de vil bli ekspedert på)
  • emballere varen riktig for å forebygge transportskade
  • overlevere varen til godstransportør til avtalt tid

Transporttjenestens ansvar

Godstransporttjenesten på sin side må levere sendingen

  • komplett
  • til rett tid
  • til riktig utleveringssted
  • skadefri
  • med korrekt informasjon (angrefristskjema, faktura, sporingsnummer)

Dersom transportbedriften mottar gods fra mange avsendere og distribuerer godset til mange mottakere, er det dessuten viktig med

  • feilfri sortering av godset
  • pålitelig transport (levering til avtalt tid)
  • sikker transport (skadefri leveranse)
  • riktig informasjon til transportkjøperen (sporingsnummer, faktura)
CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 30.05.2022

Læringsressurser

Kvalitetskrav