Konkretisering av mål:
- kjenne til grunnleggende behovsteori (Maslow)
- kjenne til motivasjon og ulike motiver for kjøp
- kombinere kunnskapen om behov og motiv med relevant kunnskap om produktet, slik at produktkunnskap blir relevante argumenter
- vise bruk av argumentene i salgssamtale
Forarbeid (gjelder alle tre):
- Velg en bransje eller et produkt å jobbe med, for eksempel en mobiltelefon (velg en konkret telefon eller et merke) eller et treningssenter (for eksempel SATS Elixia).
- Finn fram materiell (se nedenfor).
- Forklar aktiviteten og del klassen inn i grupper på 3 elever.
- Se gjennom introduksjonsvideoen om produkt-, bransje og kundekunnskap gruppevis eller i plenum.
- Se gjennom dramatiseringen (case-videoen) gruppevis eller i plenum.
- Sett i gang.
Materiell:
- Kopier av vedlagte spørreskjema
- papirrull eller papplater til å lage plakater av
- tusjer i ulike farger
- post-it-lapper (gjerne i ulike farger)
- limstifter
- stifter eller annet til å henge opp plakatene med
- blyant eller penn
Forslag til tidsbruk:
Forslaget er basert på bruk av én totimersøkt. Andre varianter kan kreve mer tid.
Forarbeid: 30 min (8 min introduksjon, 12 min video, 10 min spørsmål og igangsetting)
Fase 1: 20 min
Fase 2: 15 min
Fase 3 og 4: 25 min
Aktivitet: Å skape og bruke produktkunnskap
Fase 1: Del klassen i fem grupper på tre elever.
Hver gruppe får ett produkt å jobbe med. Produktene bør kreve en salgssamtale i butikken, som for eksempel mobiltelefon, moped, sykkel, pc eller dyre klesplagg.
Gruppen kopierer overskriftene i skjemaet på en plakat og noterer ned flest mulig behov og løsninger på behovene. Lærer veileder.
Fase 2: La gruppen forberede et rollespill med plakaten som utgangspunkt. En person er selger, en er kunde og en er observatør. Lag gjerne et egnet observasjonsskjema.
Fase 3 og 4: La gruppene framføre rollespillene i klassen. Etter at rollespillet er gjennomført, kommenterer observatøren.
Varianter:
- Gjennomfør aktiviteten som trening og som vurderingssituasjon.
- VARIANT: Bruk post-it-lapper til å skrive ned behov og løsninger, og la klassen ta en runde og sette på nye lapper som de mener mangler. Bruk ulike farger på post-it-lappene.
- VARIANT: Presenter arbeidet fra fase 2 for resten av klassen, og suppler eventuelt med en ny økt med fase 3 og 4.
- VARIANT: Film rollespillet og vis det i klassen.
- VARIANT: La klassen fylle ut observasjonsskjemaet mens de ser på rollespillet, og samtal om rollespillet i plenum etter fremvisning. Observatøren leder samtalen.